Abstract:
کیفیت محصول، شامل سه متغیر کیفیت طراحی، کیفیت انطباق و کیفیت استفاده میباشد. این تحقیق به دنبال دستهبندی جدیدی از عوامل کیفیت محصول با در نظر گرفتن هر سه بُعد آن با استفاده از روش کیفی فراترکیب میباشد. پژوهش حاضر، بر اساس رویکرد کیفی و از منظر هدف یک پژوهش کاربردی است. در این پژوهش با روش فراترکیب بهمرور نظاممند 66 تحقیق بین سالهای 2000 تا 2023 پیرامون عوامل کیفیت محصول پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهشهای معتبر داخلی و خارجی موجود در پایگاههای علمی بود و بهمنظور تعیین روایی شاخصها از تکنیک دلفی و نظرسنجی از 10 نفر خبرگان صنعت و دانشگاه بهرهگیری شد. با توجه به استفاده از تکنیک دلفی جهت تأیید اعتبار شاخصها و همچنین ترکیب روش فراترکیب با نظریه گلاسه بهمنظور دستهبندی عوامل به کدهای باز، محوری و انتخابی مدل جدیدی از عوامل کیفیت محصول ارائه گردید و پژوهش ازاینحیث دارای نوآوری است. بر اساس یافتههای پژوهش 40 کدباز و 6 کد محوری شامل «عوامل مدیریتی»، «منابع»، «طراحی و تکوین محصول»، «تمرکز بر مشتری»، «بازاریابی و فروش» و «استانداردسازی محصول» بهعنوان عوامل اصلی و فرعی کیفیت محصول شناسایی شدند. به دلیل بررسی همزمان هر سه بُعد کیفیت، مدل نهایی ارائهشده در مقایسه با سایر مطالعات انجامشده، از جامعیت کاملتری برخوردار است و میتواند به مدیران صنعتی کشور در ارتقاء کیفیت محصولات کمک شایانی کند. همچنین، این مدل جهت تعیین معیارهای سنجش نرخ کیفیت محصول میتواند مرجع مناسب و جامعی باشد.
Abstract: Product quality often implies attempts made to exceed customer expectations in the production of goods or provision of services, and incorporates various facets such as conformance, reliability, stability, price, taste and beauty. Product quality includes three variables: design quality, conformance quality and application quality. The present study was an attempt to offer a new classification of product quality factors with respect to three quality variables and provide an interpretive structural model of the quality factors using Meta-synthesis study. The present study falls into the category of applied studies in terms of objective and into the category of qualitative studies in terms of methodology. In the qualitative phase, the meta-synthesis method is used to systematically review 66 researches on product quality factors which have been conducted in 2000 – 2023 interval. The population of the study in the qualitative phase included all valid domestic and foreign researches available in scientific databases. In the Delphi technique, a survey form was used to elicit the opinion of 10 industry and university experts to validation of product quality factors. According to the findings of the study, 40 open codes and 6 axial codes including "management factors", "resources (employees-infrastructure-environment)", "product design and development", "customer focus", "marketing and sales" and "product standardization" were identified as the principal product quality factors.