Abstract:
چکیده:بدون تردید برنامه های درسی در توفیق یا شکست نظام تعلیم و تربیت به طور عام و تربیت دینی به طور خاص نقش کلیدی و بسیار تعیین کننده ای ایفا می کنند. برنامه درسی مستلزم اخذ تصمیماتی است که از پشتوانه های نظری و علمی مستحکمی برخوردار باشد، از این رو در حوزه تربیت دینی نیز موضع گیری در خصوص ابعاد یاددهی – یادگیری باید برخاسته از پشتوانه نظری و علمی محکمی باشد. در حوزه تربیت دینی سه رویکرد از پیشینه نظری و علمی قابل توجهی برخوردار هستند. این رویکردها عبارتند از: رویکرد عقلانی (معرفت اندیش)، رویکرد عادتی و رویکرد شهودی (تجربیت اندیش). دیدگاه برنامه درسی از منظر هر یک از این رویکردها متفاوت است. در این مقاله ضمن معرفی مختصر دو رویکرد دیگر (یعنی عادتی و تجربی)، رویکرد عقلانی ، مبانی معرفت شناختی و موضعگیری آن نسبت به برنامه درسی بررسی می شود و در پایان به نقد و ارزیابی این دیدگاه به برنامه درسی تربیت دینی می پردازیم.
Review:Without a doubt, curricula play a key and very decisive role in the success or failure of the education system in general and religious education in particular. Curriculum requires making decisions that have solid theoretical and scientific support, therefore, in the field of religious education, the position regarding teaching-learning dimensions should be based on solid theoretical and scientific support. In the field of religious education, three approaches have significant theoretical and scientific background. These approaches include: rational approach (knowledge of thought), habitual approach and intuitive approach (experience of thought). The point of view of the curriculum is different from the point of view of each of these approaches. In this article, along with the brief introduction of two other approaches (i.e. habitual and experimental), the rational approach, its epistemological foundations and its stance towards the curriculum are examined, and in the end, we criticize and evaluate this approach to the religious education curriculum.