Abstract:
هدف از مطالعه حاضر شناسایی استراتژیهای فرهنگی مراکز بوم گردی استان مازندران با تحلیل پوششی دادههای فازی است. این مطالعه براساس هدف، کاربردی است. رویکرد پژوهش کیفی و جامعۀ آماری دربردارندۀ تمامی روایتهای مربوط به استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران در رسانه-های اجتماعی آنلاین است. به کمک روش نمونهگیری قضاوتی، 130 روایت مورد بررسی قرار گرفتند. روایتها با جستوجو در وبسایتها و وبلاگهای بومگردی و با روش کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و انتخابی در قالب شبکهمضامین تحلیل شدهاند. نتایج حاکی از شناسایی 10 مضمون سازماندهنده و 75 مضمون پایه درخصوص استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران بهعنوان مضمون فراگیر است. همچنین نتایج نشان میدهد که استراتژیهای فرهنگی مراکز بومگردی استان مازندران شامل استراتژی فرهنگ یادگیری، استراتژی فرهنگ یادگیری الکترونیکی، استراتژی فرهنگ بکارگیری تکنولوژی، استراتژی فرهنگ گردشگری خلاق، استراتژی فرهنگ گردشگری غذا، استراتژی فرهنگ سبز، استراتژی فرهنگی اجتماعی، استراتژی فرهنگی هنری، استراتژی فرهنگی اقتصادی، استراتژی بازاریابی فرهنگی است.
The aim of the present study is to identify the cultural strategies of the eco-tourism centers of Mazandaran province with fuzzy data coverage analysis. This study is practical based on the purpose. The approach of qualitative research and statistical community includes all the narratives related to the cultural strategies of the eco-tourism centers of Mazandaran province in online social media. With the help of judgmental sampling method, 130 narratives were analyzed. Narratives have been analyzed by searching in tourism websites and blogs and with three-stage open, central and selective coding method in the form of topic network. The results indicate the identification of 10 organizing themes and 75 basic themes regarding the cultural strategies of the eco-tourism centers of Mazandaran province as comprehensive themes. Also, the results show that the cultural strategies of the eco-tourism centers of Mazandaran province include learning culture strategy, e-learning culture strategy,
Machine summary:
بر اساس این ایده که محیط زیست یک منبع محلی محسوب میشود که ارزش اقتصادی جذب گردشگران بوم گردی را ایجاد میکند (٢٠١٥ ,Cobbinah)، چنین بیان شده است : "سفر، مسئول محیط زیست و بازدید از مناطق نسبتا طبیعی بدون مزاحمت به منظور لذت بردن و قدردانی از طبیعت (هر ویژگی فرهنگی همراه با گذشته و حال ) است که باعث حفاظت از محیط زیست میشود، تأثیرات منفی بازدیدکننده کم است و مشارکت اقتصادی سودمندی را برای مردم محلی فراهم میکند ".
بنابراین ، در این پژوهش تلاش میشود تا استراتژی های فرهنگی مراکز بوم گردی استان مازندران از طریق روش تحلیل روایت و براساس مدل SWOT تعیین گردد.
اقامتگاه های بوم گردی همان خانه های سنتی، تارخی و قدیمی در محیط های طبیعی و روستایی هستند که پس از بازسازی به مکان هایی با ویژگیهای اقامتگاه برای گردشگران تبدیل میشوند و یا با تکیه بر قوانین زیست محیطی و با معماری بومی منطقه جهت اقامت گردشگران ، طراحی و ساخته شده و باعث افزایش حضور علاقه مندان به طبیعت و تعامل بیشتر با مردم محلی میشوند (سادین و پورطاهری، ١٣٩٩).
استراتژیهای اصلی و فرعی فرهنگی مراکز بوم گردی براساس روش SWOT استراتژیهای تلفیق نقاط استراتژیهای فرعی اصلی نقاط قوت و فرصت ١- جذب نیروی مسلط به زبان های خارجی جهت تعامل با گردشگران ؛ ٢- سرمایه گذاری جهت آموزش زبان های پرسنل آموزش دیده آشنا به یک یا چند خارجی به افراد بومی استخدام شده ؛ زبان خارجی ؛ وجود راهنمایان محلی ٣- به کارگیری افراد مسلط به زبان آشنا با جاذبه های فرهنگی + افزایش خارجی در رسانه های اجتماعی بین المللی SO میزان تکلم بازدیدکنندگان به زبان استراتژی فرهنگ برای تبلیغ مراکز بوم گردی ؛ محلی ؛ تمایل جامعه میزبان برای یادگیری ٤- بهره گیری از راهنمایان محلی مجرب پذیرفتن و یادگیری زبان های دیگر به - جهت بازدید گردشگران از جاذبه های منظور برقراری ارتباط بیشتر با فرهنگی روستا؛ گردشگران .