Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی و سنجش شش بُعد ارتباطات انسانی میان کاربران ایرانی عضو شبکة اجتماعی اینستاگرام انجام شده است. این پژوهش کاربردی و با روش توصیفیـ پیمایشی به شناسایی این تنوع ارتباطی و مؤلفههای تأثیرگذار پرداخته است. جامعة آماری تحقیق تمام کاربران ایرانی عضو شبکة اجتماعی اینستاگرام هستند که به علت تعداد نامحدود، در پژوهش حاضر، از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. حجم نمونه 384 نفر و تکنیک گردآوری دادهها پرسشنامه است که اعتبار آن پس از اصلاحات پیشنهادی، توسط استادان تأیید و برای تعیین پایایی ابزار اندازهگیری، از روش آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتههای حاصل از آزمون، شش بُعد ارتباط احساسی هیجانی (06/7)، ارتباط منطقی (02/7)، ارتباط آزادانه (76/8)، ارتباط تابع شرایط (83/7)، ارتباط میانفردی (06/7)، ارتباط جستوجوگر (03/7) را نشان داد. نتایج نمایانکنندة تنوع ارتباط انسانی و بسترساز تعامل و تقابل میان کاربران ایرانی در این شبکة اجتماعی است. ضمن حصول تمام فرصتهای ارتباطی و اطلاعاتی، تغییر تعریف حریم خصوصی، نمایشی شدن رفتارها، تغییر گفتمان ارتباطی کاربران را موجب شده است.
The current research was conducted with the aim of investigating and measuring six dimensions of human communication among Iranian users who are members of the Instagram social network. This applied research has identified this variety of communication and its influential components with a descriptive-survey method. The statistical population of the research is all Iranian users who are members of the Instagram social network, and due to the unlimited number, in the present study; a simple random sampling method was used.The sample size is 384 people and the data collection technique is a questionnaire whose validity was confirmed by professors after the proposed corrections and Cronbach's alpha test method was used to determine the reliability of the measurement tool. Findings obtained from the test of six dimensions of emotional communication (7.06), logical communication (7.02), free communication (8.76), condition function communication (7.83), and interpersonal communication (7.06), Showed browser correlation (7/3). The results show the diversity of human communication and the platform for interaction and confrontation between Iranian users in this social network. At the same time, obtaining all communication and information opportunities, changing the definition of privacy, displaying behaviors, changing the communication discourse of users.
Machine summary:
بر این اساس با توجه به افزایش گرایش کاربران ایرانی به استفاده از شبکة اجتماعی اینستاگرام و اهمیت تأثیرها و تنوع ارتباط انسانی، پژوهش حاضر با هدف اصلی و هدف فرعی اجرا شده است.
بنابراین در پژوهش حاضر تلاش شده، مقولههای اصلی ارتباطات انسانی و زیرمجموعههای شناساییشده، از طریق سنجش هریک از مقولهها، شدت تأثیر آن بر رفتارهای ارتباطی کاربران ایرانی عضو شبکة اجتماعی اینستاگرام مورد توجه قرار گیرد.
استفادة چندگانه از این مدل (پتروچی 2 و دیگران، 2014)، بر پایة هنجارهای اجتماعی (چنگ و لی 3 ، 2010) نگرانیهای مربوط به حفظ حریم خصوص 4 r"/>r"/> و دیگران، 2007) و رضایت کاربران از فضای مجازی را شامل میشود 5 h"/>h"/> و دیگران، 20 Dewes Petrocchi Cheung & Lee Dwyer Venkatesh در این مدل پیشبینی استفاده از فناوریها نشاندهندة تمایل افراد به پذیرش یک فناوری است (هونگ 1 و دیگران، 2006).
توافق (سازگاری) تمایل در جهت کمک، فروتنی، بخشش و مهربانی تعریف میشود (بهارلو Hong Kuo & Yen Rothaermel Lin Welbourne Blanchard Obst Mannarini & Fedi Highcasta & McCray Kim & Kim Cervne برای کاربران شبکههای اجتماعی تعامل و کیفیت رفتارهای بین فردی، اهمیت دارد (واسنی 1 و دیگران، 2015).
نتیجهگیری هدف پژوهش پیش رو شناسایی عوامل مؤثر در چرخة ارتباطات انسانی بین کاربران ایرانی در شبکة اجتماعی اینستاگرام، با استفاده از نظریههای پذیرش فناوریهای نوین، نظریة اجتماعات مجازی و نظریة برنامهریزیشده و مدل پنج عامل شخصیت است که با همسویی پژوهشهای پیشین، متغیرهای حاصل از تعامل و تقابل ارتباطی بین کاربران، مورد سنجش، بررسی و تشریح قرار گرفت.
“The role of cultural and identity differences in the self-expression of Iranian users of social networks; Study subject, students of Tehran, Amir Kabir and Sharif Industrial Universities”.