Abstract:
کسب مهارت خواندن، یکی از نیازهای بشری برای اطلاع از اندیشه دیگر افراد جامعه در ادوار مختلف است. الزاماً تمام افراد جامعه در خواندن توانایی یکسانی ندارند. درصدی از افراد جامعه دارای انواع ناتوانیهای یادگیری هستند که اختلال خواندن از شایع ترین آن است. اهمیت خواندن و نوشتن و نیز درصد بالای کودکان نارساخوان، توجه محققان زیادی را برای پژوهش در این حوزه به خود جلب کرده است. از آنجا که ساخت نحوی زبانهای مختلف متفاوت است در این پژوهش درک ساختهای نحوی مختلف زبان فارسی در 16 کودک فارسی زبان نارساخوان و 32 کودک همتای سنی طبیعی در پایه دوم با استفاده از آزمون استاندارد درک نحوی بررسی شد. بر اساس نتایج این پژوهش توصیفی-تحلیلی، میانگین درک ساختهای نحوی در گروه نارساخوان به طور معناداری کمتر از گروه طبیعی بود. میان کودکان نارساخوان و کودکان طبیعی همتای سنی در ساختهای نحوی پیچیده تر همچون بندهای موصولی، مجهول، گروههای همپایه، گروههای اسمی دارای حروف اضافه و انواع صفت برتر، تفاوت معنادار وجود داشت. این یافتهها ضمن تأیید نقص نحوی در کودکان نارساخوان، نشان داد این احتمال وجود دارد بخشی از مشکلات کودکان نارساخوان در درک متن، مربوط به مشکلات آنها در درک ساختارهای نحوی زبان باشد؛ لذا لازم است توانایی نحوی کودکان نارساخوان ارزیابی و برنامههای درمانی لازم درباره آموزش ساختهای پیچیده نحوی تهیه شود.
Reading is one of the human requirements is to be informed about the thoughts of other people, but all of the people do not have this skill equally. A fraction of the society involves people which have learning disabilities. Dyslexia is the most common learning disabilities. The importance of the reading and writing skills as well as the high number of dyslexic children has drawn the attention of many investigators. In this study, we compared syntactic comprehension of 16 Persian speaking children with and 32 normal children (age-matched) in second grade of primary school by standard syntax comprehension test. According to the findings of this descriptive-analytical study, there was meaningful difference between the two groups in “syntactic comprehension scores”, there was a significant difference in complex syntactic constructions like relative clauses, passive voice, coordination phrases, noun phrases with preposition and all kinds of comparative and superlative adjectives between dyslexic and normal children. These findings while confirming the defect in the syntax, showed that it is probably part of the problems of dyslexic children in understanding the text was related to their problems in understanding the syntax, so it is necessary to assess their syntactic abilities and develop therapeutic protocols about syntactically complex constructs.
Machine summary:
درک ساخت هاي نحوي مختلف زبان فارسي در کودکان نارساخوان 1 حوريه احدي 2 مسعود قيومي 3 رضا ندرخاني چکيده کسب مهارت خواندن ، يکي از نيازهاي بشري براي اطلاع از انديشه ديگر افراد جامعه در ادوار مختلف است .
از آنجا که حافظه کوتاه مدت نقش مهمي در پردازش جمله دارد و مطالعه بيماران داراي آسيب حافظه کوتاه مدت نشان داده است مؤلفه تکرار حلقه واجي در بازگويي جملات پيچيده نحوي نقش داردو در نتيجه باعث درک آسان تر جملات مي شود (پاپاگنو،٤ ٢٠٠٧)، پيش بيني شده است کودکان نارساخوان در نحو زبان نيز دچار آسيب هستند و تعدادي از پژوهش هاي خارجي اين موضوع را مورد بررسي قرار داده اند.
پژوهش هايي که در اين زمينه مي توان به آن اشاره کرد پژوهش طاهري و نيک فر(١٣٨٢) براي بررسي ويژگي هاي دستوري در گفتار توصيفي دانش آموزان طبيعي و نارساخوان پايه دوم است و پژوهش نبي فر(١٣٩٣) درباره بررسي و مقايسه آگاهي نحوي در کودکان فارسي زبان طبيعي و نارساخوان است .
)به تصویرصفحه رجوع شود) شکل (٥) - نمودار درختي جمله (١) براساس شيوه نامه قيومي (٢٠١٤) ٤- روش بررسي هدف از اين پژوهش بررسي درک ساخت هاي نحوي زبان فارسي در کودکان نارساخوان فارسي زبان است .
“The Relation between Phonological Sensitivity, Syntactic Processing, and Verbal Working Memory in the Reading Performance of Third-Grade Children”.
“Spoken Sentence Comprehension in Children with Dyslexia and Language Impairment: The Roles of Syntax and Working Memory”, Applied Psycholinguistics; 31(1): 141–165.