Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مولفههای برنامههای درسی با تربیت اخلاقی دانشآموزان صورت گرفته است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر روش تحقیق توصیفی - همبستگی میباشد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دو صورت کتابخانهای میدانی میباشد و با بهرهگیری از دو پرسشنامه به جمعآوری اطلاعات پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان بابل در سال 1400 – 1401 بوده که از بین آنها 317 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و با پرسشنامههای ارزیابی برنامه درسی با 32 سوال که توسط مرشادی و تربیت اخلاقی با 39 سوال که توسط مقیم زاده در سال 1393 طراحی شدند پاسخ دادند. منظور توصیف دادهها، از روشهای آماری از قبیل آمار توصیفی، آزمون کولموگروف - اسمیرنوف و آزمون نرمالیته، آزمون پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده شده است. کلیه جداول و نمودارهای توصیفی و همچنین آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 22 SPSS تفسیر شدند. نتایج نشان داد که تمامی مولفههای ارزشیابی درسی از منظر نمونه آماری با تربیت اخلاقی دارای ارتباط میباشد و برنامه درسی به حضور لحظه به لحظه و ارتباط عملی معلم با دانشآموزان و دانشآموزان با یکدیگر و سایر پرسنل اداری و آموزشی با یکدیگر در کلاس درس و محیط درس وابسته است. دانشآموزان از طریق تحلیل و تفسیر ادراکات خود، برنامه درسی را درک میکنند و در واقع برنامه درسی پاسخی است به آنچه که در محیط آموزشی مشاهده میکنند، میشنوند و برخورد میکنند، احساس میکنند، یاد میگیرند و انجام میدهند.
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between curriculum components and moral education of students. This research is from the point of view of practical purpose and from the point of view of survey descriptive research method. The method of collecting information in this research is a field library in two ways, and the information has been collected by using questionnaires. The statistical population of this research included all the elementary school students of Babol city in 1400-1401, from which 317 people were selected by simple random method and with the curriculum evaluation questionnaires with 32 questions by moral guidance and moral education with 39 questions they were designed by Moghimzadeh in 2013. Answered. Data were interpreted using quantitative-qualitative statistical method using SPSS analysis software. The results showed that all the components of curriculum evaluation are related to moral education from the point of view of the statistical sample, and also based on the general conclusion, it can be said that the curriculum is a moment-to-moment presence and practical communication between the teacher and the students and the students with each other. And other administrative and educational personnel are related to each other and to students in the classroom and learning environment. Students understand the curriculum through analyzing and interpreting their perceptions, and in fact, the curriculum is a response to what they see, hear, deal with, feel, learn and do in the educational environment.
Machine summary:
006 میباشد؛ از اینرو فرضیه مربوط به این متغیر که به ارتباط تربیت اخلاقی با یکی از ابعاد محتوای برنامه درسی با هدف دارای ارتباط است را تأیید مینماید.
002 میباشد؛ از اینرو فرضیه مربوط به این متغیر که به ارتباط تربیت اخلاقی با یکی از ابعاد محتوای برنامه درسی با محتوا دارای ارتباط است را تأیید مینماید.
004 میباشد؛ از اینرو فرضیه مربوط به این متغیر که به ارتباط تربیت اخلاقی با یکی از ابعاد محتوا برنامه درسی یاددهی دارای ارتباط است را تأیید مینماید.
فرضیه مربوط به این متغیر که به ارتباط تربیت اخلاقی با یکی از ابعاد محتوای برنامه درسی با هدف دارای ارتباط است را تأیید مینماید.
نتایج حاصله از فرضیه دوم نشان میدهد که تربیت اخلاقی با محتوا برنامه درسی دارای ارتباط است و این ارتباط از نوع مثبت و مستقیم میباشد.
نتایج حاصله از فرضیه سوم نشان میدهد که تربیت اخلاقی با یاددهی برنامه درسی دارای ارتباط است و این ارتباط از نوع مثبت و مستقیم میباشد.
فرضیه مربوط به این متغیر که به ارتباط تربیت اخلاقی با یکی از ابعاد محتوا برنامه درسی یاددهی دارای ارتباط است را تأیید مینماید.
نتایج حاصله از فرضیه چهارم نشان میدهد که تربیت اخلاقی با ارزشیابی برنامه درسی دارای ارتباط است و این ارتباط از نوع مثبت و مستقیم میباشد.
فرضیه مربوط به این متغیر که به ارتباط تربیت اخلاقی با یکی از ابعاد برنامه درسی ارزشیابی دارای ارتباط است را تأیید مینماید قرباني، قدرت الله، 1396، حكمت مهر، (1391).