Abstract:
هدف اصلی تحقیق حاضرء بررسی تاثیر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نوآوری خدمات میباشد. روش این تحقیق جزء
یقات توصیفی و از حیث گردآوری دادهها از شاخه پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش یکی از سازمانهای دولتی در
شهر تهران است. ابزار جمعآوری دادههاء پرسشنامهای استاندارد با طیف لیکرت ۵ گزینهای از «کاملا مخالف» تا «کاملا
موافق» تنظیم شد. روایی صوری با استفاده از نظر اساتید گروه مدیریت و روایی سازه پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی و
نیز پایایی متغیرهای پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. پس از اطمینان از روایی و پایایی»
این پرسشنامه بهصورت حضوری در جامعه آماری توزیع گردید و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS28 و Smart
PLS4 انجام شد. نتایج نشان داد که پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نوآوری خدمات تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
Machine summary:
به عنوان مثال مي توان به صنعت مشاوره اشاره کرد که در آن فناوري اطلاعات و ارتباطات مانند کنفرانس ويديويي نوآوري هاي فرآيندي را امکان پذير مي کند يا مدل هاي جديد کسب و کار ديجيتال مانند اکوسيستم اپل که متشکل از سخت افزار، نرم افزار و خدمات است (مشتاق و همکاران ، ٢٠٢٢).
اين امر به ويژه در هنگام تلاش براي مطالعه نقش و تأثير فناوري اطلاعات و ارتباطات بر نوآوري خدمات ، حوزه تحقيقاتي که در سال هاي اخير تغييرات اساسي را پشت سر گذاشته است ، صادق است .
لذا با توجه به موارد ذکر مطالعه حاضر درصدد بررسي تاثير پذيرش فناوري اطلاعات و ارتباطات بر نوآوري خدمات در شرکت هاي بيمه در شهر تهران است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل شماره ١: مدل مفهومي تحقيق برگرفته شده از لئون گومز و همکاران (٢٠٢٢) فرضيه تحقيق : پذيرش فناوري اطلاعات و ارتباطات بر نوآوري خدمات تأثير دارد.
در ارتباط با پژوهش هاي آتي ميتوان بيان نمود که اين مطالعه ، جزء معدود مطالعاتي است که به بررسي ارتباط بين پذيرش فناوري اطلاعات و ارتباطات و نوآوري خدمات پرداخته است .
Impact of organizational innovation, learning orientation and entrepreneurship on SME performance: The moderating role of market turbulence and ICT.
Disentangling the impact of ICT adoption on SMEs performance: the mediating roles of corporate social responsibility and innovation.
ICT and KM, Drivers of Innovation and Profitability in SMEs. Journal of Information & Knowledge Management, 17(01), 1850007.