Abstract:
زمینه و هدف: در سالهای اخیر تقاضا برای طب سنتی در سراسر جهان افزایش یافته است؛ اما هنوز پژوهش جامعی که به بررسی چرایی این استقبال بپردازد صورت نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی دلایل تقاضا به طب سنتی-ایرانی و ارائه مدل تعاملی از این دلایل انجام شده است. روش: با استفاده از مرور ادبیات تحقیق، عوامل کلیدی موثر بر طب سنتی-ایرانی، شناسایی و سپس با استفاده از رویکرد مدل ساختاری-تفسیری روابط بین این عوامل ترسیم شد. در نهایت نیز با استفاده از تحلیل میکمک این عوامل کلیدی در چهار دسته مستقل (کلیدی)، پیوندی، خودمختار و وابسته طبقهبندی شده است. یافتهها: در بررسی ادبیات تحقیق 17 متغیر موثر بر تقاضای مصرفکنندگان به طب سنتی-ایرانی شناسایی شد. همچنین نتایج مدلسازی تعاملی این عوامل حاکی از آن است که «عوارض جانبی کمتر طب سنتی-ایرانی، طبیعی بودن داروهای گیاهی طب سنتی-ایرانی، دسترسی آسان به داروها و ابزارهای طب سنتی، تولید آسانتر داروها و ابزارهای طب سنتی و خطرات زیست محیطی کمتر داروهای طب سنتی قدمت بیشتر طب سنتی و باورهای دینی» عوامل کلیدی تقاضا برای طب مکمل است که این مولفهها بر سایر مولفههای محرک تقاضای طب سنتی-ایرانی اثر میگذارد. در نهایت نیز این مولفهها سازندهی «نگرش مثبت و اعتماد عمومی» و «پذیرش فرهنگی اجتماعی این نوع درمان» است که خود منجر به ایجاد «قوانین و مقرات حامی طب سنتی-ایرانی» میشود. نتیجهگیری: تعیین روابط بین متغیرها و نوع متغیرها میتواند به درک بهتر موضوع و اتخاذ تصمیمات مناسبی در مسئله عوامل موثر بر تقاضای طبی سنتی-ایرانی منجر شود و راهبردهای تولید و بازاریابی برای این طب را جهتدهی کند.
Background: In recent years, the demand for Traditional-Iranian or traditional medicine has increased, but there is still no comprehensive research to investigate why it is so popular. The aim of this study was to investigate the reasons for the demand for traditional medicine and to present an interactive model of these reasons.
Methods: Using a review of the research literature, the key factors affecting Islamic-Iranian medicine were identified, and then the relationships between these factors were drawn using the structural-interpretive model approach. Finally, using MikMac analysis, these key factors wereclassified into four categories: independent (key), Linkage, autonomous and dependent.
Results: By reviewing the research literature, 17 variables affecting consumer demand for traditional medicine were identified. Also, the results of interactive modeling of these factors indicated that “fewer side effects of traditional medicine, naturalness, herbal medicines of traditional medicine, easy access to traditional medicines and tools, easier production of medicines and tools of traditional medicine, and less environmental risks of traditional medicine, long history of use, and religious beliefs” are the key factors in the demand for traditional medicine that affect other components and stimulate the demand for traditional medicine. Finally, these components are the builders of “positive attitudes and public trust” and “socio-cultural acceptance of this type of treatment”, which in turn leads to the creation of “rules and regulations that support traditional medicine”.
Conclusion: Determining the relationships between variables and the type of variables can lead to a better understanding of the subject in order to make appropriate decisions on the issue of factors affecting traditional medical demand and guide production and marketing strategies regardingthis medicine.