Abstract:
بررسی متون ادبی بر اساس شاخصههای یک مکتب خاص و بررسی ارتباط آنها با یکدیگر در مطالعات تطبیقی،شیوه ی بهرهگیری از شاخصههای آن مکتب را در مکان، زمان، فضا و فرهنگهای متفاوت نشان میدهد. گوتیک مکتبی است که بر وحشت» ایهام و رمز و راز دلالت دارد و در هر دورهای دستمایه ی خلق آثار بسیاری در جهان شده است. بررسی آثار داستانی این مکتب در کشورهای مختلف دلالت بر وجوه افتراق و اشتراک در درک هنری و آدبی نویسندگان مختلف از این مکتب دارد. احمد سعداوی نویسنده معاصر عراقی رمان فرانکشتاین در بغلاد را تحت تاثیر رمان فرانکشتاین اثر مری شلی نویسنده انگلیسی خلق کرده است. هر دو رمان بر اساس موّلفههای گوتیکی که رابرت هریس مطرح نموده, قابلبررسی و انطباق میباشند. بر این اساس پژوهش حاضر بر آن است تا با اتخاذ رویکردی تطبیقی، برجستهترین موّلفههای مکتب موردنظر را در دو رمان بررسی کند و به نوع تاثیر سعداوی از شلی بپردازد تا ضمن بررسی، شباهتها و تفاوتهای دو اثر و مصادیق ابتکار سعداوی را نشان دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اثر سعداوی در ارتباطی موّثر از نوع اقتباس آزاد با رمان فرانکشتاین شکل گرفته است؛ زیر وی بر مبنای اقتباس آزاد ایده و شخصیت هیولا را از منبع پیش از خود گرفته است و از آن برای روایتی در فضاء مکان، زمان، فرهنگ و شخصیتهایی تازه بهره برده است.
The Gothic school contains stories with a disturbing, dark and scary atmosphere. Marishley in the United Kingdom and Ahmad Saadawi in Iraq are among the most prominent writers of this school, whose works have attracted the attention of many translators, critics and writers. In this study, we intend to use the content analysis method to make a comparative critique of the novel Frankenstein's Monster by Marishley and Frankenstein in Baghdad by Ahmad Saadawi from the perspective of the Gothic school. Findings show that the Gothic principle, which is based on fear and panic, has intensified with the creation of a Gothic creature in these two effects. The theme of both effects is violence and death. In these works, the two have presented a narrative that, despite its similarity in style and content, differs in terms of narrative structure; Sdawi's narration is a fragmented narrative. Shelley used Gothic and consequently violence to express moral themes, but Saadawi used this style to express political and social themes and current issues in Iraq.