Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه بین مولفههای برنامههای درسی با تربیت اخلاقی دانش آموزان صورت گرفته است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر روش تحقیق توصیفی - همبستگی میباشد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دو صورت کتابخانهای میدانی میباشد و با بهرهگیری از دو پرسشنامه به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بابل در سال 1400 – 1401 بوده که از بین آنها 317 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و با پرسشنامههای ارزیابی برنامه درسی با 32 سیوال که توسط مرشادی و تربیت اخلاقی با 39 سیوال که توسط مقیم زاده در سال 1393 طراحی شدند پاسخ دادند. منظور توصیف دادهها، از روشهای آماری از قبیل آمار توصیفی، آزمون کولموگروف-اسمیرنوف وآزمون نرمالیته، آزمون پیرسون و ازمون رگرسیون استفاده شده است. کلیه جداول و نمودارهای توصیفی و همچنین آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 22 SPSS تفسیر شدند. نتایج نشان داد که تمامی مولفههای ارزشیابی درسی از منظر نمونه آماری با تربیت اخلاقی دارای ارتباط میباشد و برنامه درسی به حضور لحظه به لحظه و ارتباط عملی معلم با دانش آموزان و دانش آموزان با یکدیگر و سایر پرسنل اداری و آموزشی با یکدیگر در کلاس درس و محیط درس وابسته است. دانش آموزان از طریق تحلیل و تفسیر ادراکات خود، برنامه درسی را درک میکنند و در واقع برنامه درسی پاسخی است به آنچه که در محیط آموزشی مشاهده میکنند، میشنوند و برخورد میکنند، احساس میکنند، یاد میگیرند و انجام میدهند.
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between
curriculum components and moral education of students. This research is from the point of
view of practical purpose and from the point of view of survey descriptive research method.
The method of collecting information in this research is a field library in two ways, and the
information has been collected by using questionnaires. The statistical population of this
research included all the elementary school students of Babol city in 1400-1401, from which
317 people were selected by simple random method and with the curriculum evaluation
questionnaires with 32 questions by moral guidance and moral education with 39 questions
they were designed by Moghimzadeh in 2013. Answered. Data were interpreted using
quantitative-qualitative statistical method using SPSS analysis software. The results showed
that all the components of curriculum evaluation are related to moral education from the point
of view of the statistical sample, and also based on the general conclusion, it can be said that
the curriculum is a moment-to-moment presence and practical communication between the
teacher and the students and the students with each other. And other administrative and
educational personnel are related to each other and to students in the classroom and learning
environment. Students understand the curriculum through analyzing and interpreting their
perceptions, and in fact, the curriculum is a response to what they see, hear, deal with, feel,
learn and do in the educational environment.