Abstract:
تربیت جنسی امری تدریجی و مرحله ای است که باید بر اساس ویژگیهای کودکان و نوجوانان صورت گیرد. استعدادهای انسـان بـر اساس توانایی هایش و با حرکتی تدریجی در جهت کمال مطلق شکوفا میشود. غریزه جنسی یکی از غرایز پرقدرت بشر است کـه اگـر برای مهار و هدایت آن به موقع اقدام نشود و از راه صحیح اصلاح نگردد زمام اختیار آدمی را بدست خواهد گرفت و چون طوفانی سرکش او را به منجلاب و فساد و تباهی خواهد کشاند. در تربیت جنسی صرف ارائه اطلاعات کفایت نمیکند، بلکه رفتار و نگرش والدین نسبت به امور جنسی در اثربخشی و کارآمدی آموزش اهمیت بسزایی دارد. تربیت جنسی باید با هدف توسعه شخصیت دانش آموزان و پرورش یک احساس لذت بردن از انسان بودن، به طوری که آنها می تواند در راه مطلوب عمل کنند، باشد. آموزش مسائل جنسی برای دانش آموزان شامل دانش علمی و اطلاعات جامع در مورد تمایلات جنسی انسان نه تنها از جنبه های فیزیولوژیکی بلکه به لحاظ روانی و اجتماعی است. با وجود اهمیت مسئله تربیت جنسی، تلاش چندانی در راستای آموزش آن صورت نگرفته است. یکی از دلایل آن به نظر میرسد آگاهی اندک والدین و مربیان از اهمیت تربیت جنسی است. نکته در این است که هم خانواده و هم مدرسه در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان موثر هستند؛ اما والدین و مربیان اطلاعات و توانمندی کافی برای تربیت جنسی دانش آموزان را دارا نیستند. نقش برنامه های درسی مدارس در مدیریت رفتارهای جنسی دانش آموزان و ارائه آموزش های مناسب در این زمینه مورد توجه اکثر نظام های آموزشی بوده است، لذا در این پژوهش سعی شده است با روش اسنادی به بررسی نقش مدرسه و برنامه درسی در شکل گیری تربیت جنسی دانش آموزان پرداخته شود.
Sexual education is a gradual and step-by-step process that should be done based on the characteristics of children and adolescents. Human talents flourish based on their abilities and with a gradual movement towards absolute perfection. The sexual instinct is one of the most powerful human instincts, if it is not controlled and corrected in a timely manner, it will take control of a person's will and lead him to mires, corruption and ruin like a rebellious storm. In sex education, it is not enough to just provide information, but the behavior and attitude of parents towards sexual matters is very important in the effectiveness and efficiency of education. Sex education should be aimed at developing the character of students and cultivating a feeling of enjoying being human, so that they It can act in the desired way. Education of sexual issues for students includes scientific knowledge and comprehensive information about human sexuality not only from physiological aspects but also psychologically and socially. Despite the importance of sex education, not much effort has been made to teach it. One of the reasons seems to be the little awareness of parents and teachers about the importance of sex education. The point is that both family and school are effective in the sexual education of children and adolescents; But parents and teachers do not have enough information and ability to educate students about sex. The role of school curricula in managing students' sexual behavior and providing appropriate training in this field has been the focus of most educational systems, so in this research It has been tried to investigate the role of school and curriculum in the formation of sexual education of students using documentary method.