Abstract:
مقاله حاضر بحثی مختصر در مورد روشهای متفاوت قانع سازی یا ترغیب افراد می باشد.
قانع سازی از موضوعات عمده در روانشناسی اجتماعی است و یافته ها و نتایج متعدد سودمندی در این زمینه فراهم نموده است .مقاله با اشاره ای گذرا به تهاجم فرهنگی اغاز می شود و با تعریف تبلیغ و تشریح فنون گوناگون قانع سازی ادامه و نهایتا با بیان روشهای مقابله با تغییر نگرش پایان می یابد.
طرح این موضوع و بیان نظریه ها و پیشنهادات کاملا جنبه نظری دارد و دستیابی به هدف اصلی ان که مبارزه با هجوم فرهنگ بیگانه است در گروه مطالعات گسترده و عمیق در زمینه تبلیغ ،نگرش و باور و روشهای تغییر ان و نیز طرح ازمایشهای تجربی و توجه به نتایج بدست امده است.
Machine summary:
"طرح این موضوع و بیان نظریهها و پیشنهادات کاملا جنبه نظری دارد و دستیابی به هدف اصلی آن که مبارزه با هجوم فرهنگ بیگانه است در گرو مطالعات گسترده و عمیق در زمینه تبلیغ، نگرش و باور و روشهای تغییر آن و نیز طرح آزمایشهای تجربی و توجه به نتایج بدست آمده است.
جدول زیر خلاصهای از یافتههای اصلی در مبحث متقاعدسازی است (جدول از چپ به راست مطالعه شود): ملاحظات تغییرنگرش (کم) تغییرنگرش (زیاد) عامل 1)تکلمتند،مهارتودانش غیرمتخصص،غیر تخصص، محبوبیت، خصوصیات کسیکه سعی متکم را القاء میکند محبوب، غیر جذاب، جذابیت تکلم سریع بر متقاعد ساختن تکلم آهسته و تند دیگری دارد 2)زمانیکه شنوندهاصولا آشکارا سعی بر متقاعد قصـد قـانع سـازی پنهان ویژگیهای پیام با موضوع مخالف باشد ساختن داشته باشد باشد، هردوجنبه موضوع تنها یک جنبه موضوع مورد نظر را در برمیگیرد را مطرح کند، ایجاد ایجادنگرانی وترس کند، ترس و نگرانی نکند، حــواس را پــرت کنــد 3) کسانی که عزت نفـس عزت نفس قوی عزت نفس ضعیف ویژگیهای متقاعد شونده قـوی دارند ممـکن اسـت متـقـاعـد شـونـد ولــی نمیخواهندآن راقبول کنند.
ب) جذابیت: ثابت شده که پیام دهندة جذاب، از نظر ظاهری و خوش رویی توانایی قانعسازی بیشتری دارد و مردم غالبا سعی دارند همانند و یا شبیه کسانی باشند که مورد علاقه و تحسین آنها هستند و این بدان معناست که ارائه یک استدلال محکم و قانع کننده برای یک پیام دهنده خنثی یا غیر جذاب مهمتر است تا برای یک پیام دهنده مورد علاقه و جذاب."