Abstract:
هدف این پژوهش هدف پژوهش حاضر ارزیابی وضعیت مدیریت دانش در سازمان فنی و حرفهای کشور میباشد. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، برای نگارش ادبیات تحقیق از بررسی کتابخانهای و برای جمع آوری دادهها در خصوص سوالهای تحقیق از روش میدانی و با استفاده از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است. پرسشنامه استفاده شده شامل دو بخش مجزا بوده که در بخش اول دو سوال اولیه (بدون شماره بندی) شامل جنسیت، مقطع تحصیلی؛ جهت به دست آوردن اطلاعات جمعیت شناختی نمونه مورد بررسی بود و در ادامه عبارتهای هر پرسشنامه ارزیابی مدیریت دانش سازمان به صورت یک طیف لیکرت جهت پاسخگویی به سوالات مورد استفاده قرار گرفت و از پاسخگویان خواسته شد، پاسخ خود را به هر یک از سوالات مطرح شده، روی طیف لیکرت از کاملا موافق الی کاملا مخالفم پاسخ دهند. نتایج نشان داد مدیریت دانش، فرآیند خلق، ذخیرهسازی، جذب، انتشار و بهکارگیری دانش به منظور افزایش بهرهوری و اثربخشی فعالیتهای سازمان فنی حرفیای موثر است. در کنار همه عواملی که در سازمان بر کمیت و کیفیت مدیریت دانش اثرگذاراست، سیستمها اطلاعاتی نیز، تاثیر قابل توجهی میتوانند داشته باشند. همچنین سایر متغیرهای سازمانی از قبیل سبک مدیریت، نظام تشویق و پاداش، سازماندهی و فرآیندهای کاری، در میزان اثرگذاری سیستمهای اطلاعاتی در مدیریت دانش، نقشی بسزا دارند.
The aim of this study this study aims to assess the technical and professional knowledge management in organizations of the country. We used a questionnaire consists of two distinct parts. In the first part of the initial question (no rating) include gender, educational level, in order to obtain demographic information, samples, and in the words of a questionnaire evaluating knowledge management organization a Likert scale was used to answer questions and respondents were asked, your answer to any of the questions on a Likert scale from strongly agree to strongly disagree respond. The results showed that knowledge management is the process of creating, storing, absorption, diffusion and application of knowledge to enhance the efficiency and effectiveness of the organization's activities is something impressive. Along with all the factors that have affected the quality and quantity of knowledge management, information systems, too, can have a significant impact. As well as other organizational variables such as management style, encourage and reward system, organization and work processes, and the impact of information systems in knowledge management, have an important role.
Machine summary:
واژگان کليدي: مديريت دانش ، فنی و حرفه ای ، فناوری اطلاعات مقدمه مراكز آموزشي و دانشگاه ها از جمله نهادهاي پويا و پيچيده مي باشند كه اگر هر رويكرد و مطالعه اي اين نهادها را موضوع مورد مطالعه خود قرار دهد از پويايي و پيچيدگي بيشتر برخوردار است.
از سوي ديگر گوپتا 5 و ديگران مديريت دانش را به عنوان فرايندي كه به سازمان در جهت يافتن، انتخاب، توزيع و انتقال اطلاعات و تخصص مورد نياز براي فعاليت هايي از قبيل حل مساله، يادگيري پويا، برنامه ريزي راهبردي و تصميم گيري كمك مي كند، تعريف مي كنند(کوپات 6 ،2000).
اما در بين عوامل گفته شده عامل هاي فرهنگ سازماني، يادگيري سازماني، فناوري اطلاعات، منابع انساني مي توانند نقش اساسي در اجراي موفقيت آميز دانش در سازمان ها ايفا كنند.
پرسشنامه استفاده شده شامل دو بخش مجزا بوده که در بخش اول دو سوال اولیه (بدون شماره بندی) شامل جنسیت، مقطع تحصیلی؛ جهت به دست آوردن اطلاعات جمعیت شناختی نمونه مورد بررسی بود و در ادامه عبارت های هر پرسشنامه ارزیابی مدیریت دانش سازمان به صورت یک طیف لیکرت جهت پاسخگویی به سوالات مورد استفاده قرار گرفت و از پاسخگویان خواسته شد، پاسخ خود را به هر یک از سوالات مطرح شده، روی طیف لیکرت از کاملا موافق الی کاملا مخالفم پاسخ دهند.