Abstract:
هدف پژوهش حاضر اثربخشی مدیریت دانش بر بهبود عملکرد سازمانی شرکت بازرگانی اعتدال میباشد. روش پژوهش حاضر کاربردی از نوع پیشآزمون و پسآزمون میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شرکت اعتدال در سال 1396 بود. نمونههای این پژوهش تعداد 44 نفر از مدیران و سرپرستان شاغل در شرکت اعتدال که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، تشکیل دادند. ابزار پژوهش پرسشنامه ارزیابی و تحلیل مدیریت عملکرد سازمان دیوالآندری. ای. دیوال (2004) بود. نتایج نشانگر آن است که در مرحله پیش آزمون تفاوت چندانی بین میانگین نمرات مدیریت عملکرد و تصمیمگیری در سازمان وجود ندارد. اما در مرحله پس آزمون میانگین نمرات عملکرد و تصمیمگیری در سازمان در گروه آزمایش، افزایش یافته است. که به معنای بهبود عملکرد سازمان در گروه آزمایش بعد از اجرای یک دوره 6 ماه مدیریت دانش است. براساس یافتههای در متغیر بین گروهی سطح معنادرای 001/0 میباشد و این مقدار کوچکتر از سطح معناداری ملاک یعنی P≤0. 05)) است و نیز از آنجا که مقدار F به دست آمده 735. 4 بیشتر از مقدار جدول با درجه آزادی (43و1) یعنی 254 میباشد. بنابراین فرضیه پژوهش مبتنی بر اثربخشی مدیریت دانش بر بهبود عملکرد و تصمیمگیری در سازمانهای را تایید میکند. نتایج پژوهش نشان داد که فرضیه پژوهش مبتنی بر اثربخشی مدیریت دانش بر بهبود عملکرد و تصمیمگیری در سازمانهای را تایید میشود.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of knowledge management on improving the organizational performance of Modal Trading Company. The present research is a applied pre-test and post-test type. The statistical population of this research was the Modal Company in 1396. The sample consisted of 44 managers and supervisors working in AEDAL, selected by multi-stage cluster sampling. The instrument of the research is a questionnaire for evaluating and analyzing the performance management of Diwalanari organization. Oh you. Diwal (2004). The results indicate that there is no significant difference between the mean scores of performance management and decision making in the organization in the pre-test stage. But in the post-test phase, the average performance and decision-making scores in the organization in the test group have increased. This means improving the performance of the organization in the test group after completing a six-month course of knowledge management. Based on the findings of the intergroup variable, the level of significance is 0.001 and this value is smaller than the significance level of the criterion, P≤0.05), and since the obtained value of F is 735.4 higher than the table with a degree of freedom (43 and 1) That is 254. Therefore, the hypothesis of research based on the effectiveness of knowledge management confirms performance improvement and decision making in organizations. The results of the research showed that the hypothesis of research based on the effectiveness of knowledge management on performance improvement and decision making in organizations is confirmed.