Abstract:
آنتوان خان یکی از مشهورترین و تاثیر گذارترین عکاسان قدیم ایران است. عکسهایی که به او نسبت داده شدهاند نه فقط در زمینه تاریخ هنر، بلکه در دیگر مطالعات میان رشتهای نیز کاربرد دارند. شوربختانه بیشتر شاهکارهای هنری منتسب به او که در مجموعهها و موزههای بزرگ دنیا پراکنده شده فاقد اطلاعات دقیق و تاریخچه عکاسی است. این آشفتگی در مواردی درستی نتایج مطالعات پژوهشگران عکس را تحت تاثیر قرارداده است. عکاسخانه او در زمان درگیریهای دوران مشروطه آتش گرفت و باقیمانده عکسهای او مصادره و بعدها نیز تعداد کمتری از آنها بازگردانده شد. با وجود از میان رفتن بیشتر نگاتیوها و عکسهای سوروگین میتوان نمونه عکسهای مجموعه او را نزد عکاسان دیگری مانند دیمیتری یرماکف که دارای مشخصات نوشتاری کامل تریست مشاهده کرد. این مقاله که با استفاده از مطالعات تطبیقی، عکسهای مجموعهها، موزهها، مطالعات اشیای فرهنگی و روش باستانشناسی تاریخی تهیه شده است نشان میدهد که در برهههایی عکاسخانه او به صورت بنگاهی فرهنگی و تجاری و با اشتراک گذاشتن عکسها و نگاتیوهایش و دیگر عکاسان و یا عکاسی دوباره موضوعات مختلف به شرقشناسان و ایرانشناسان و موسسات مختلف خدمترسانی میکرده است. نمونۀ این همکاری که با یک برنامه مشترک صورت گرفته است، تهیه کارت پستالهای مصور دولتی و غیر دولتی است که در دوره قاجار به ورقههای پستی مشهور بودند. این همکاریها در راستای دیگر اقدامات فرهنگی از دوران مشروطه تا پایان سلسله قاجار ادامه داشته است. نتایج این بررسی نشان میدهد که سوروگین شیشهها و آلبومهایی از عکاسان دیگر در مجموعه خود گردآوری کرده است.
Antoine Sevreguin is one of the most famous and influential ancient photographers of Iran. The photographs
attributed to him are used not only in the field of art history but also in other multi-disciplinary studies. Unfortunately,
most of the artistic masterpieces attributed to him are in collections and museums have not correct information
and the history of photography. His studio was set on fire during the constitutional conflict, and the rest of his
photographs were confiscated and later returned in small numbers.some of the photos of his collection have
seen also in other collections like Dmitri Ermakov collection in Georgia National Museum.This article, which
has been prepared using comparative studies, photographs of collections, museums, studies of cultural objects
and historical archeological methods, shows that at times his photography studio was a cultural and commercial
agancy and by sharing his photographs and negatives, and Other photographers or re-photographers of various
subjects have served Orientalists and Iranologists and various institutions. An example of this cooperation that has
been done with a joint program is the preparation of government and non-government picture postcards, which
were known as “Varage Posti” in the Qajar period. This Studio cooperation continued in line with other cultural
activities from the constitutional period to the end of the Qajar dynasty.