Abstract:
در بسیاری از کتب تاریخی درجۀ اول علمای اهل تسنن که در مورد زندگانی امیرالمومنین علیعلیه السلام به رشته تحریر در آمده، بخش ویژهای از آن مختص به صفات ظاهری امیرالمومنین علیعلیه السلام بوده است که متاسفانه نویسندگان کتب یادشده بهطور کاملا مغرضانه کوشیدهاند شخصیتی مشمئزکننده و زشتی از آن حضرت نشان دهند که اینگونه خباثتها بیانگر اوج کینۀ خاندان معاویه نسبت به آن حضرت و فضای مسموم جامعه در آن دوران فضاحتبار است. در آن کتب، امیرالمومنین علی علیهالسلام، مردی تاس، با شکمی بزرگ، قدی کوتاه، به رنگ سبزۀ شدید مایل به تیره، با بدنی پوشیده شده از مو، با ریشی بلندتر از یک قبضه و دارای چشمانی کوچک و ضعیف معرفی شده که در بسیاری از این صفات، الفاظ مختلف و گاه متضاد با هم نقل شده است که نشاندهندۀ تلاش حقیرانه و عامدانه نویسندگان آنها برای تحتالشعاع قراردادن فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام از جمله «بطین» و «انزع» است که از طرف پیامبر گرامی اسلام به عنوان فضیلت معنوی به ایشان نسبت داده شده است. همچنین با هدف کم رنگ کردن فضیلت دعای پیامبر گرامی اسلام برای چشمان امیرالمومنین در فتح قلعه خیبر است که محقق در این نوشتار به دنبال نقد و بررسی این صفات یاد شده در کتب اهل سنت می باشد.
Machine summary:
سپس نقد و بررسی بسیاری از این صفات که جزء جعلیات تاریخ بوده و صرفاً برای زیر سئوال بردن شخصیت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در مقابل تمام فضائل ایشان از جمله فضیلتی که در روایتی حضرت رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه در مورد امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: «علی علیهالسلام انزع و بطین است.
او برکنده شده از شرک و سینهاش سرشار از علم است»(شیخ صدوق،1383،ج1،ص159) نکتۀ دیگری که در مورد این صفتی که از سوی اهل سنت نقل شده است، وجود دارد، این است که این صفت با روایاتی که از سوی امیرالمؤمنین در مورد سیما و ظاهر شیعیان خود صادر شده است، تنافی دارد و امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در روایت «سیماء الشیعه» و همچنین در نهجالبلاغه صفاتی را برای شیعیان ذکر کرده که شایسته است شیعیان آن حضرت دارای این صفات باشند و یکی از آن صفات در کلام امیرالمؤمنین علی علیه السلام؛«خمیص بطونهم» میباشد که به معنای آن است که از روزهداری شکمهای آنها به پشتشان چسبیده است، در صورتی که اگر نقل تاریخی بطین به معنای لغوی آن که چاقی باشد، برای آن حضرت ثابت باشد، با این روایات تنافی دارد و چطور میشود شخصی که خود بطین و عظیمالبطن است از مریدان و تابعین خود بخواهد که شکل و سیماء آنها لاغر 2 باشد؛ که به این مطلب مرحوم سید جعفر مرتضیعاملی در کتاب خود «الصحیح من سیره الامام علی علیهالسلام اشاره کرده است»(عاملی،1388،ج1،ص231).