Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه هراس اجتماعی، دلزدگی زناشویی و جرات ورزی در میان مادران دانش آموزان عادی و مادران دانش آموزان کم بینا و نابینا مقطع ابتدایی ناحیه چهار شهر شیراز بوده است. پژوهش حاضر از نوع هدف بنیادی و از منظر گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی- علی مقایسهای بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموز کم بینا و نابینا به تعداد ۷۵ نفر در مقطع ابتدایی ناحیه چهار شهر شیراز در سال تحصیلی1402-1401 بود. تعداد 25 نفر در گروه مادران دانش آموزان عادی و مادران دانش آموزان کم بینا و نابینا به عنوان حجم نمونه با روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند که ملاک همتاسازی آنها بر اساس سطح تحصیلات آنان بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (2000)، مقیاس دلزدگی زناشویی (1996)، پرسشنامه جرات ورزی گمبریل و ریجی (1975) بود. نتایج تجزیه و تحلیل آماری به کمک نرم افزار SPSS نگارش 25 نشان داد نتایج تی تست مستقل نشان داد هراس اجتماعی در مادران دانشآموزان کم بینا و نابینا (28) بیشتر از مادران دانش آموزان عادی (11. 5) است. افزون بر این دلزدگی زناشویی در مادران دانش-آموزان کم بینا و نابینا (99. 11) بیشتر از مادران دانش آموزان عادی (62. 5) است. همچنین جرات ورزی در مادران دانش آموزان کم بینا و نابینا (63) کمتر از مادران دانش آموزان عادی (82. 46) است.
The aim of the present research was to compare social anxiety, marital anxiety, and assertiveness among mothers of normal students and mothers of visually impaired and blind students in Shiraz's four districts in the academic year of 1402-1401. The current research was of the fundamental purpose type and from the point of view of data collection, it was descriptive-causal and comparative. The statistical population in this research included all the mothers of visually impaired and blind students, numbering 75 people, in the primary school of Shiraz's four cities in the academic year of 1402-1401. The number of 25 people in the group of mothers of normal students and mothers of visually impaired and blind students were selected as the sample size with the purposeful sampling method, and the criterion of matching them was based on their level of education. The tools of data collection in this research were Kanwar's Social Anxiety Questionnaire (2000), Marital Boredom Scale (1996), Gambrill and Reiji's Assertiveness Questionnaire (1975). The results of statistical analysis with the help of SPSS version 25 software showed that independent t-test results showed that social anxiety in mothers of visually impaired and blind students (28) is more than mothers of normal students (11.5). In addition, marital boredom in mothers of visually impaired and blind students (99.11) is more than mothers of normal students (62.5). Also, courage in mothers of visually impaired and blind students (63) is less than mothers of normal students (82.46).