Abstract:
رسالت اصلی آموزش و پرورش و همچنین سازمانهای مردمنهاد تربیتی و فرهنگی که در حیطة تربیت نوجوان فعالیت میکنند، بهوجود آوردن خصوصیات ویژهای در جامعة هدف است؛ اما سوال مهم اینجاست که این خصوصیات چه خصوصیاتیاند؟ و از این مهمتر اینکه کدامیک از آنها اولویت بیشتری دارند؟ در این مقاله بعد از محور قرار دادن بیانات مقام معظم رهبری و منظومة فکری ایشان، با استفاده از روش تلفیقی تحلیل محتوای کمّی و کیفی و تولید اصول استنباط چهارگانه، به استخراج نظام اولویت شاخصههای مذکور پرداخته شده است. با توجه به فرایند گفتهشده، «ایمان» مهمترین شاخصه برای دانشآموز تراز انقلاب اسلامی است. «اهل کار انقلابی و سیاسی بودن»، «باهویت»، «اهل علم» و «دارای مهارت» بودن نیز بهترتیب در رتبههای بعدی قرار میگیرند.
Education as well as educational and cultural NGOs involved in adolescent education mainly deal with creating special characteristics in the target society. But an important question is: What qualities these characteristics have and more importantly, which of them has more priority? In this article, after focusing on the statements of the Supreme Leader and his intellectual system, using the integrated method of quantitative and qualitative content analysis and producing four principles of inference, the priority system of the mentioned indicators has been extracted. Based on the mentioned process, "faith" is the most important indicator for the Islamic Revolution student. "Having a revolutionary and political character" and "identity", being interested in "knowledge" and "having skills" are in the next ranks of priority.
Machine summary:
com دريافت: 01/07/1401 ـ پذيرش: 13/10/1401 چکيده رسالت اصلي آموزش و پرورش و همچنين سازمانهای مردمنهاد تربيتی و فرهنگی که در حيطة تربيت نوجوان فعاليت ميکنند، بهوجود آوردن خصوصيات ويژهای در جامعة هدف است؛ اما سؤال مهم اينجاست که اين خصوصيات چه خصوصياتیاند؟ و از اين مهمتر اينکه کداميک از آنها اولويت بيشتری دارند؟ در اين مقاله بعد از محور قرار دادن بيانات مقام معظم رهبری و منظومة فکری ايشان، با استفاده از روش تلفيقی تحليل محتوای کمّی و کيفی و توليد اصول استنباط چهارگانه، به استخراج نظام اولويت شاخصههای مذکور پرداخته شده است.
در اين مقاله با توجه به روش تلفيقی تحليل محتوای کمّی و کيفي (قائدی و گلشني، 1395)، چهار اصل اساسی برای استنباط نظام اولويتِ مدنظر بهکار رفته است که عبارتاند از: «هدفمندی منابع تحقيق»؛ «ادغام صفات مشابه»؛ «اولويتسنجي سهمؤلفهاي» و «کمّيسازی معيارها».
برای مثال، شاخصة «کاری و اهل اقدام بودن» و کليدواژههای مشابه آن، 38 بار در مجموع بيانات معظمله آمده است که نشاندهندة اهميت اين شاخصة خاص در نظام اولويت مقام معظم رهبری نسبتبه شاخصههای بايستة دانشآموز تراز انقلاب اسلامی است.
برای مثال، شاخصة «اهل معارف انقلاب بودن»، دوازده بار در مجموع بيانات مقام معظم رهبری تکرار شده است؛ اما عناوينی که دربارة اين شاخصه بهکار رفتهاند، از قبيل «لزوم آميخته شدن جان نوجوان با آن»، «هدف از تهاجم فرهنگی بودن آن» و «لزوم گنجاندن آن در متون درسي»، نشاندهندة اهميت آن در منظومة فکری معظمله و نظام اولويتسنجی ايشان است.