Abstract:
کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه علاوه بر اشکال در عملکردهای شناختی مانند توجه، در ارتباط و همدلی با دیگران، دچار مشکلاتی میشوند. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش فیلیال تراپی بر افزایش همدلی و توجه کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی بود. جامعهی آماری شامل تمامی کودکان پسر مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی دورهی ابتدایی اول شهر اصفهان بود که از بین آنها با استفاده از نمونهگیری غیرتصادفی دردسترس 45 نفر از دانش آموزان انتخاب شدند که در سه گروه 15 نفری آزمایش، کنترل و دارودرمانی قرار گرفتند. پرسشنامههای سیاهه رفتاری آخنباخ (2007) و سنجش همدلی کودکان آئویونگ (2009) به عنوان ابزار پژوهش استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که فیلیال تراپی بر بهبود و افزایش همدلی (F=11/489, pF=6/064, p) موثر بوده است. بنابراین باتوجه به نتایج پژوهش حاضر و تاثیر آموزش فیلیال تراپی بر کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی در زمینههای افزایش توجه و همدلی میتوان از این آموزش برای بهبود روند آموزشی و روابط اجتماعی آنها استفاده بسزایی نمود.
AbstractIn addition to problems in cognitive functions such as attention, children with attention deficit/hyperactivity disorder have problems in communication and empathy with others. The purpose of this research was to investigate the effectiveness of filial therapy training on increasing empathy and attention of children with attention deficit hyperactivity disorder. The statistical population included all male children suffering from attention deficit hyperactivity disorder in the first grade of elementary school in Isfahan city, from which 45 students were selected using non-random sampling, who were divided into three groups of 15 students. Test, control and drug therapy were included.Achenbach's (2007) behavioral inventory questionnaires and Aoyong's children's empathy test (2009) were used as research tools. To analyze the data, univariate analysis of covariance statistical test was used. The results showed that filial therapy was effective in improving and increasing empathy (F=489.11, p<0.001) and attention (F=0.05, F=6.064). Therefore, according to the results of the current research and the effect of filial therapy training on children with attention deficit hyperactivity disorder in terms of increasing attention and empathy, this training can be used significantly to improve their educational process and social relations.