Abstract:
ماموریت اصلی فرایند آموزشوپرورش، تدریس به دانشآموزانی است که قادر به یادگیری هستند، به همین دلیل، کلیه تلاشهای معلمان حول محور این فعالیت اساسی است. امروزه مدیریت مطلوب کلاس روشی موثر برای کسب اهداف آموزشی است. پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطهی مدیریت کلاس درس بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه اول بندر لافت با روش توصیفی-همبستگی انجام شد. گروه نمونه این پژوهش شامل 60 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه اول دخترانه بندر لافت با روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از پرسشنامههای معتبر در این زمینه استفاده شد. تحلیل دادهها به روش توصیفی و استنباطی شامل آزمونهای همبستگی و سایر آزمونهای مرتبط با استفاده نرمافزار Spss 16 انجام شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که «بین سبکهای مدیریت کلاس باانگیزه پیشرفت، تفکر تاملی و عملکرد دانشآموزان متوسطه اول بندر لافت» با سطح معناداری 001/0رابطه وجود دارد. همچنین فرضیهی «بین سبکهای مدیریت کلاسی معلمان باانگیزه پیشرفت دانشآموزان رابطه وجود دارد»، با سطح معناداری 000/0 و ضریب همبستگی بالا مورد تائید واقع شد و در فرضیه دیگر: «بین سبکهای مدیریت کلاسی معلمان با تفکر تاملی دانشآموزان رابطه وجود دارد» نیز مورد تائید قرار گرفت. در فرضیه سوم: «بین سبکهای مدیریت کلاسی معلمان با عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد» نیز رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
The main mission of the educational process is to teach students who are capable of learning, for this
reason, all the efforts of teachers are centered around this basic activity. Today, good classroom
management is an effective way to achieve educational goals. The present study was conducted with
the descriptive-correlation method to investigate the relationship between classroom management and
the academic performance of female students of the first secondary school in Bandar Laft. The sample
group of this research included 60 students of the first secondary school for girls in Bandar Laft, who
were selected using the available random sampling method. Valid questionnaires in this field were
used to conduct this research. Data analysis was done by descriptive and inferential method including
correlation tests and other related tests using Spss 16 software. The results of the research indicate that
there is a relationship between "progress-motivated classroom management styles, reflective thinking
and the performance of Bandar Laft first high school students" with a significance level of 0.001.
Also, the hypothesis "There is a relationship between teachers' classroom management styles and
students' motivation to progress" was confirmed with a significance level of 0.000 and a high
correlation coefficient, and in another hypothesis: "There is a relationship between teachers' classroom
management styles and students' reflective thinking" as well. It was approved. In the third hypothesis:
"There is a relationship between teachers' classroom management styles and students' academic
performance" there is also a significant positive relationship.