"گوشه و کنار تاریخ محال است که بچنین کاری تن بدهم خلیفه گفت(ترا خواهم کشت)حنین گفت(مرا پروردگاری هست که در روز بازخواست و پای میزان عدل حق مرا بستاند)متوکل تبسمی نموده گفت(مطمئن باش و شاد زی که خواستم ترا امتحان کنم)پس از آن متوکل از او پرسید-چه چیز تو را منع نمود که از اجابت فرمان من امتناع کردی با اینکه میدانستی من این معجون زهرآلود را برای کشتن دشمنان خود میخواستم حنین جواب داد دو چیز مرا از اجابت این امر باز میداشت آن دو چیز دین است و شغل من که طبابت است اما دین،دین بما امر داده است که نسبت بدشمنان خود نیکوکار باشیم تا چه رسد بدوستان اما شغل و فن من که طبابت است،موضوع این فن برای نفع ابناء نوع و علاج دردهای آنهاست نه برای کشتن آنها،بگردن اطباء یک عهد و پیمان مؤکدی است با سوگند شدید که دوای کشنده را باحدی ندهند و در دسترس احدی نگذارند مورخ فرانسوی در ترجمهء حال حنین بن اسحاق میگوید-حنین بزرگترین شخصیت قرن نهم مسیحی است استخر لشکریان یونان یونانیها طرز لشکربندی را از مصریها اقتباس کرده و در آن تغییراتی داده منجمله اینکه قشونهائیکه پشت سرهم قرار گرفته و بلغتشان(فالانکس) مینامند،تقسیم نمودند هر دستهئی مرکب از چهار هزار نفر بود که هر نفری،بچند قدمی در پشت سر نفر دیگر قرار میگرفت بقسمی که افراد تمام صفوف در پشت یک دیگر واقع بودند،فیلیپ مقدونی پادشاه معروف یونانی صفوف را دوبدو و اسکندر فرزندش چهاربچهار بقسمیکه فاصلهء میان افراد خیلی کم و نزدیک بود شانههایشان بیکدیگر تماس پیدا کند،و زرههایشان بهم متصل گردد قرار داد،وی نیز برای سپاهیان نیزههائی درست کرد که طول بعضی از آنها 24 قدم بود."