Abstract:
امروزه بحث از شبیهسازی در کانون توجه صاحبنظران عرصههای گوناگون قرار دارد.مخالفان به کار بستن این تکنیک،دلایلی بر ضد آن اقامه میکنند.برخی از این دلایل کلامی،پارهای فقهی و برخی اجتماعیاند.اما کسانی با نگاه اخلاقی بر آن شدهاند تا شبیهسازی انسانی را از منظری اخلاقی نقد کنند.با رویکرد اخلاقی عمدتا پنج دلیل بر ضد شبیهسازی انسانی اقامه شده است:یک.نقض کرامت ذاتی انسان، دو.ایجاد انسانهای درجه دوم؛سه.استفاده ابزاری از انسانها؛چهار.ودیعه بودن جسم انسان؛و پنج.نابودی جنینهای ناخواسته.نویسندهی مقاله این دلایل را گزارش و سپس به تحلیل آنها پرداخته و قوت آنها را سنجیده است.
Machine summary:
استفاده ابزاری از انسانها هنگامی که انسانهای درجه دومی به وجود آوردیم،بهطور طبیعی از آنان استفادههای ابزاری خواهیم کرد و آنان را ابزار مقاصد خود خواهیم ساخت و این با اصل غائیت انسان که بنیاد اخلاق دینی به شمار میرود،ناسازگار است.
حال در این صورت چه کسی برای آن بیچارگان اندوهناک میشود؟پدری که سلول را فروخته است و نمیداند که به چه سرنوشتی دچار شده؟یا مادری که رحم خود را اجاره داده و پس از تولد نوزاد را به حال خود گذاشته و در پی مشتری دیگری برای رحم خودش است؟یا پدری که سلول را خریده و رحم را اجاره کرده است؟یا آن زنی که از سلول شوهر باردار شده و میداند که از بانک سلول خریداری شده است و از خود شوهرش نیست؟4 اینها دلایل عمدهی اخلاقی برضد شبیه سازی انسانی به شمار میرود.
اگر این تفسیر درست باشد،باید هر نوع دستکاری ژنتیکی منع شود، حال آنکه کسانی مانند رأفت عثمان حتی دستکاریهای ژنتیکی برای تغییر رنگ مو و چهره را نیز مجاز میشمارند،در این صورت،یا باید طبق همین منطق، شبیه سازی انسانی را مجاز شمرد،یا هر نوع دستکاری را منع کرد و یا آنکه تفسیر دیگری از نقض کرامت انسانی به دست داد.
2 البته در اینجا میتوان به نفع دلیل فوق اینگونه استدلال کرد که در شبیه سازی انسانی امکان تحصیل رضایت جنین نیست و چه بسا او به آن نحو تولیدمثل راضی نباشد و این حق او است که به شکلی طبیعی زاده شود،در نتیجه،شبیه سازی انسانی -------------- (1).