Abstract:
در این مقاله، زن از سه بعد تاریخی، فقهی و عرفانی مورد مطالعه قرار میگیرد. در
این سه عرصه، اسلام به زن عزت و هویت بخشیده است. با بررسی شخصیت زنان نامدار در
قرآن کریم، روشن میشود که زن با حضور مؤمنانه و عارفانه میتواند منشأ اثر و تعالی
جامعه باشد. در دوران انقلاب اسلامی، زنان با حفظ شئونات اخلاقی و طهارت نفس، در همه
عرصهها، به ویژه، دفاع مقدس، تأثیرگذار بودند. این دلیل روشنی است بر آنکه، زن با هویت
عرفانی و حضور مؤمنانه، نه تنها خود را حفظ میکند، بلکه سلامت و کمال اخلاقی جامعه را
نیز تضمین مینماید.
Machine summary:
"زن؛ مظهر جمال الاهی جناب محیالدین بن عربی (پدر عرفان اسلامی)، سر محبوب بودن زن را چنین تبیین میکند: «چون ذات اقدس اله منزه از آن است که بدون تجلی و مظهر مشاهده شود و هر مظهری که بیشتر جامع اسماء و اوصاف الاهی باشد، بهتر خدا را نشان میدهد، زن در مظهریت خدا کاملتر از مرد است؛ زیرا مرد فقط مظهر قبول و انفعال است؛ چون مخلوق حق است و زن گذشته از آنکه مظهر قبول و انفعال الاهی است، مظهر فعل و تأثیر الاهی نیز هست؛ چون در مرد تصرف میکند و آن را مجذوب خویش قرار داده و محب خود میسازد و این تصرف و تأثیر، نموداری از فاعلیت خداست.
این بستر، اگر چه از لحاظ تاریخی در خصوص عربستان، عام و شامل نبوده است، اما بر فرض قبول چنین تصویری از جایگاه زنان در گذشته، فقط و فقط منحصر به جزیرة العرب و سرزمین عربستان دوره جاهلی است و به دلایل روشن تاریخی نمیتوان بدین شکل بر همه سرزمینها، قبایل و جوامع کهن تعمیم داد.
علاوه، کشتن دختران، آن هم به روش بیرحمانه زنده به گور کردن، ویژه دوره جاهلی عربستان بود، نه تمام مناطق جغرافیایی گذشته و اینکه نویسنده، این مسئله و واقعیت تاریخی را از عربستان و منطقه حجاز به همه سرزمینهای آن زمان (قبل و بعد از ظهور اسلام) تعمیم داده، بیدلیل و باطل است و هیچ پشتوانه مستند تاریخی ندارد."