"کرتیر موجب احیای دین رسمی شد و به آزار پیروان سایر مذاهب مخصوصا زندیقها-کسانی که اوستا را با توجه به افکار خود تفسیر میکردند-پرداخت(مانند زروانیها)در زمان بهرام دوم (276 تا 193)به اوج قدرت رسید و لقب«کرتیر بخت روان هرمز مؤبد»را یافت.
با پیروزی نرسی رقیب بهرام دوم و بهرام سوم در 293،روزگار قدرت کرتیر هم به پایان میرسد.
یحیی ذکاء سه احتمال دربارهء بیریش بودن کرتیر ذکر میکند:اولا شاید او خواجه یا کوسه بوده است اما زیبایی چهره او تندیس مفرغین و نیز نقش برجسته برم دلک که او را با ریش کمپشت نشان میدهد،این احتمال را رد میکند.
ثانیا شاید او ریشهایش را میتراشیده که این با توجه به رسم زمانه و نیز موقعیت مذهبی کرتیر،ضعیف است و ثالثا شاید،پیکرهسازان از تصویری مربوط به قیافه جوانی کرتیر الگوبرداری کرده باشند!"