Abstract:
دکتر محمدحسین ذهبی یکی از عالمان معاصر اهل سنت است. وی در کتاب التفسیر و
المفسرون که از جمله منابع درسی در برخی از مراکز دانشگاهی فریقین به شمار میآید،
به بررسی تاریخ تفسیر قرآن در عهد صحابه و تابعین و پس از آن دوره پرداخته است وی
ضمن بیان اقسام روشهای تفسیری، روش شماری از مفسران اهل سنت و شیعه اثناعشری را
بررسی کرده است. در این مقاله، بررسیهای ایشان در مورد اعتقادات شیعه از جمله
جایگاه بطن آیات، روایات تفسیری شیعه، تحریف، منزلت امامان، سحر النبی و معرفی
تفاسیر شیعه از جمله تفسیر مجمع البیان، مورد مداقه واقع شده و تأملاتی در این
زمینه ها، بیان شده است
Dr. Mohammad Hossein Zahabi is a contemporary Sunnite scholar. In a book titled "Al-Tafsir Al-Mofaseron"، he has studied the history of interpretation of Quran in the time of the Companions and Followers، and the interpretation method used by some Shiite and Sunnite interpreters. The present article fully reviews his claims about Shiite beliefs such as interpretive Shiite traditions، alternation، and the significance of Imams، prophetic magic and the interpretation books including "Majmao'l Bayan". Zahabi's mistakes and alternations are thoroughly studied.
Machine summary:
"اگر روایت مذکور، بنابر ادعای ذهبی، جعلی باشد، آیا میتوان گفت که تمام مصادری که روایت مذکور را آورده اند، خصوصا مصادر روایی اهل سنت که تعداد آنها نیز فراوان است، راوی روایت جعلیاند و بی اعتباراند؟ و یا ذهبی و امثال او، بر درستی مصادر روایی اهل سنت تاکید دارند؟ ذهبی همچنین در ذیل آیه 33 احزاب سوره: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»، در مورد تفسیر طبرسی میگوید:37او چون معتقد به عصمت اهل بیت است، تلاش بی دریغی را انجام میدهد تا اهل بیت را تنها مصدایق آیه بداند.
38 اما هر کس کلام طبرسی را با دقت و تامل بخواند در مییابد که چگونه او با کمک معانی لغوی در واژه«بیت» و نقل اقوال و ذکر کلام صحابه و تابعین و سپس روایات عامه و خاصه و بررسی عبارات آیه، به تبیین نظر خود میپردازد و میگوید: وقتی آیه تطهیر نازل شد، پیامبر اصحاب کساء را جمع کرد و گفت: «اللهم هولاء اهل بیتی و عترتی» و روایات در این خصوص از طریق عامه و خاصه فراوان است.
با توجه به نقل اقوال طبرسی، معلوم میگردد که طبرسی نخست اقوال در آیه را بیان میکند و هر یک را نیز مستند به صحابه و تابعین میکند و قول آخر را که مورد نظر ذهبی است، به ابنعباس مستند میسازد و نیز به یکی از منابع اهل سنت استناد میکند و میگوید که حاکم حسکانی نیز با سند مذکور بیان میکند که پیامبر(ص)، علی(ع) را به سینه خود چسباند و به او گفت که«انما انت منذر»."