Abstract:
در این مقاله تلاش شده است تا نظرات حضرت امام خمینی قدس سرّه پیرامون تاریخ و علوم قرآن از میان سخنان پراکنده آن معظم له جمع آوری و با نظرات دیگران مقایسه و بررسی شود. علی رغم نظرات مختلفی که درباره بعضی از مسائل تاریخ قرآنی از قبیل وحی، نزول قرآن و کیفیت نزول آن ابراز شده است، اندیشه های حضرت امام از جهات مختلف قابل دقت است که نگارنده در این نوشتار به تحلیل و بررسی آن پرداخته و ضمن مقایسه آن با دیدگاه های دیگران، نظر خود را همراه با ادله ذکر نموده است.
This essay aims at studying the ideas of Imam Khomeini (pbuh) about history of Quran and Quranic sciences extracted from his remarks and comparing them to the ideas of others [other philosophers and scholars]. Considering the variant ideas presented about the history of Quran and its revelation and circumstance of Quran revelation، the ideas of Imam Khomeini are brilliantly noticeable from different dimensions. Afrer surveying and analizing the ideas of Imam Khomeini and comparing them with those of other، the writer has stated his own idea along with ample reasoning.
Machine summary:
"ما نیز در این بحث ابتدا مسئله وحی را مطرح و سپس بحث از کیفیت نزول و نزول قرآن در ماه مبارک رمضان و نزول آن به بیتالمعمور و معنای حروف مقطعه و در پایان بحث شبهه تحریف قرآن را دنبال خواهیم کرد و در هر بخش نظر حضرت امام را مورد دقت و توجه خاص قرار خواهیم داد.
166 ولی میتوان گفت: بین این دو نظریه اختلاف اساسی وجود ندارد، یعنی ممکن است آن مرتبه اول که رسولالله درخواست کرده جبرئیل را در چهره واقعی خود ببیند، در ارتباط با همان غار حرا بوده است، زیرا درخواست رؤیت در کلام آنها به صورت مطلق ذکر شده است.
میتوان گفت: حقیقت همان است که حضرت امام و بسیاری از بزرگان شیعه به آن تصریح نمودهاند که این حروف رمزی بین حبیب و محبوب و عاشق و معشوق است و امنای وحی بر آن آگاهاند و اگر قرار بود دیگران نیز از آن مطلع شوند، دیگر از رمز بودن خارج میگشت.
206 بنابراین از کلام حضرت امام استفاده میشود که تحریف معنوی در قرآن صورت گرفته است، ولی تحریف لفظی به معنای کم و زیاد شدن الفاظ قرآن هرگز انجام نشده است و قرآن شریف دست نخورده باقی منده و همانطوری که در زمان رسولالله وارد شد، اکنون هم به همان صورت، بدون کم و کاست، در میان مسلمانان وجود دارد."