Abstract:
این تحقیق با هدف آگاهی از میزان گرایش به مطالعه کتب غیر درسی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود به شیوه توصیفی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 294 نفر می باشد که از این تعداد 126 نفر مرد و 168 نفر زن هستند. برای تجزیه و تحلیل داده ها نرم افزار آماری SPSS مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان دهنده نکات ذیل میباشد:1- میزان آشنایی دانشجویان با کتاب تا قبل از ورود به دانشگاه چندان رضایت بخش نبوده است.2- دانشجویان گروه همسالان و دوستان خود را افرادی اهل مطالعه ندانسته اند.3- اساتید و مدرسان دانشگاه در تشویق دانشجویان به مطالعه غیر درسی موفق عمل کردهاند.4- مهمترین دل مشغولی دانشجویان زن به ترتیب «زندگی موفق» و «ازدواج» و دانشجویان مرد ابتدا «کار» و پس از آن «پیشرفت» می باشد5- دانشجویان مطالعه غیر درسی را لذت بخش عنوان کرده اند .6- بیش از نیمی از جامعه آماری روزانه کمتر از یک ساعت از وقت خود را صرف مطالعه غیر درسی می کنند .7- آموزش و یادگیری مهمترین انگیزه مطالعه غیر درسی دانشجویان تعیین شده است.8- گرانی کتاب از جمله عوامل بازدارنده خرید کتاب غیر درسی از سوی دانشجویان است.9- مطالعه غیر درسی پس از تماشای تلویزیون، فعالیتهای هنری و همنشینی با دوستان در رتبه چهارم قرار دارد .
Machine summary:
"عوامل بازدارنده کتب غیر درسی جمع کل زن مرد کاردانی کارشناسی کاردانی کارشناسی 139 3/47 43 52 38 2/54 31 9/36 27 3/64 قیمت بالای کتاب درصد 47 16 12 2/14 14 7/16 18 4/21 3 1/7 عدم تمایل به خرید درصد 62 1/21 19 6/22 17 2/20 22 2/26 4 5/9 امکان دسترسی به کتاب از طریق کتابخانه درصد 17 8/5 5 9/5 7 3/8 4 8/4 1 4/2 امکان دسترسی به کتاب از طریق دوستان و آشنایان درصد 294 100 84 100 84 100 84 100 42 100 جمع کل درصد 9- آیا والدین دانشجویان افرادی باسواد و اهل مطالعه میباشند و در صورت دارا بودن این ویژگی به مطالعه چه موضوع یا موضوعاتی علاقمندند و در طول شبانه روز چه میزان مطالعه میکنند؟ نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که تحصیلات والدین (پدر) پاسخ دهندگان 1/41 درصد (مادر) 9/58 درصد پایین تر از دیپلم میباشد و این در حالی است که تحصیلات عالی برای والدین (پدر) 8/21 درصد و والدین (مادر) مادران 4/9 درصد می باشد."