Abstract:
زنان نیمی از بدنه جامعه را تشکیل میدهند و عقاید قالبی در مورد آنان موجب عدم تحرک مناسب این قشر عظیم در جاومعه شده است.تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه میتواند موجبات معرفی تواناییهای زنان در جهت تحقق اهداف سند چشمانداز توسعه جمهوری اسلامی ایران را فراهم نماید.این مقاله سعی دارد با بررسی تواناییهای زنان از ابعاد فردی،خانوادگی و اجتماعی، تأثیر آن را لر تحقق اهداف توسعه بلندمدت جمهوری اسلامی از طریق رسانه تلویزیون بررسی نماید.روش تحقیق به کار گرفته شده اسنادی و دلفای میباشد.در این تحقیق سعی شده است با شناسایی نظرات خبرگان مباحث زنان،توسعه و تلویزیون،پاسخ لازم به پرسش تحقیق فراهم گردد و در نهایت الگویی ارائه میشود که از طریق آن میتوان قابلیتهای زنان و نقش مؤثر آنان بر دستیابی به اهداف سند چشمانداز توسعه را از طریق رسانههای جمعی بهویژه تلویزیون معرفی نمود.
Machine summary:
"در این تحقیق سعی شده است با شناسایی نظرات خبرگان مباحث زنان،توسعه و تلویزیون،پاسخ لازم به پرسش تحقیق فراهم گردد و در نهایت الگویی ارائه میشود که از طریق آن میتوان قابلیتهای زنان و نقش مؤثر آنان بر دستیابی به اهداف سند چشمانداز توسعه را از طریق رسانههای جمعی بهویژه تلویزیون معرفی نمود.
حال مسئله اساسی این است که تلویزیون باید به عنوان رسانه ملی چه تصویری با چه ویژگیهایی از تواناییها و قابلیتهای زنان به جامعه ارائه دهد که منجر به تحقق اهداف سند چشمانداز توسعه بلندمدت جمهوری اسلامی ایران شود؟پیشینه تحقیق در مقاله«تغییرات نقش زن در جامعه و تلویزیون»نویسنده مقاله با مقایسه سریالهای ایرانی تولید شده در سالهای 1374 و 1378 به این نتیجه رسیده است که بازتاب تلویزیونی نقش زن در طول دوره مورد بررسی تغییر کرده و این تغییر نه فقط ناشی از تغییر در واقعیت و وضعیت موجود،بلکه ناشی از تغییر در نظر فرهنگسازان جامعه درباره زنان است[6].
لذا پیشنهاد میشود برنامهسازان مجموعههای تلویزیونی جهت طراحی برنامههای خود از این الگو با گونههای اثرگذار خود در سطح فردی،خانوادگی و اجتماعی جهت دستیابی به اهداف توسعه فرهنگی مورد نظر سند چشمانداز استفاده نموده و حضور فعال زنان و توانمندیها و قابلیتهای آنان را به آحاد جامعه معرفی نمایند و به این ترتیب موجب فعال کردن نیمی از بدنه جامعه و پذیرش این فعالیت توسط تمام افراد جامعه شوند."