Abstract:
تاکنون نظریههای مختلفی در زمینه ساماندهی نظام رسانهای در کشورهای مختلف ارائه شده است.هریک از این نظریهها به رویکردهایی بستگی داشته که کمیت و کیفیت ساماندهی را مشخص میکرده است.به عبارت دیگر ساماندهی به واسطه تحولاتی که به شناخت انسانها مربوط میشود به اشکال مختلفی صورت پذیرفته است.بنابراین میتوان گفت قبل از اینکه بحث ساماندهی نظام رسانهای مطرح شود باید عقبه فکری این موضوع مطالعه و بررسی شود.به عنوان مثال اگر خواسته باشیم بحث ساماندهی رسانهای را در ایران مورد توجه قرار دهیم بررسی و کالبدشکافی این موضوعات ضرورت دارد.اینکه باور به یک بیماری مزمن جهان سومی تحت عنوان نظریه تزریقی پیام که اساسا از غرب نشأت گرفته است،دوم باور به تئوری هنجاری منبر که یک مسأله فرهنگی خاص ایران است و سوم ساختاری که مخاطب نه در سپهر پیام که در زیر چتر رسانه قرار دارد.به علاوه میتوان گفت اکنون شرایطی در جهان صورت گرفته است که ساماندهی بدون توجه به آن بیفایده است؛شرایطی که از رهگذر جامعه اطلاعاتی و جهانی شدن،قدرت گزینشگری مخاطب
Machine summary:
را افزایش داده است لذا با رعایت این ملاحظات تعریف عملیاتی ساماندهی ضرورت دارد؛
پیدا است که این پدیده بسیاری از
این هم یک جور ساماندهی است.
این هم یک جور ساماندهی است.
@پس با این توضیح میتوان گفت که قبل از اینکه بحث حوزه ساماندهی نظام
رسانهای مطرح شود باید تفکر پشت سر این ساماندهی را بررسی کرد.
جامعه اطلاعاتی اکنون سبب شده است که میزان گزینشگری مخاطب افزایش پیدا کند.
چرا ویژه است و چه ارتباطی با بحث قبلی پیدا میکند باید گفت که ما در میان رسانهها دستهبندیای داریم به نام رسانههای مدرن و رسانههای سنتی.
نگاه میکنیم،با این حال،باید گفت که در منبر فیزیک هم عمودی است یعنی روحانی در
پیچیدگی بحث را نفهمید،مهم نیست؛مهم این است که از ثواب پای منبر بودن برخوردار
حالا این نگاه یعنی،در واقع،خصلت منبر بودن برای رسانهها را شما اضافه کنید به
حالا ترکیب این دو سبب شده است که در باب ساماندهی رسانهها
برخوردار و متأثر بوده،و چقدر به این هنجارهای پاره فرهنگ منبر اعتقاد داشته است.
اشکال کار این است که،در نظام ارتباط جمعی ما،بین رادیو و تلویزیون و مطبوعات
این اشکالی است که ما در نظام ارتباط جمعی در آن گرفتاریم.
یعنی شما ممکن است تلویزیون را در لحظه بخش یک سریال خیلی پرجذبه خاموش کنید
این دستگاه کنترل از راه دور نمادی از قدرت گزینشگری مخاطب معاصر
من هنگامی که این نظریه را مطرح کردم گفتم که جهان در حال رفتن به
در نظام بازار پیام،یک چیز خیلی زیبا است و آن این است