Abstract:
در جهان کنونی،تبلیغات بازرگانی نقش بسزایی در حوزه اقتصادهای ملی و بینالمللی دارد به طوری که سالانه بیش از 4 میلیارد دلار در این صنعت هزینه میشود.از این مبلغ،سهم کشورهای در حال توسعه،بویژه کشور ایران،رقمی ناچیز است؛زیرا عدم کارایی تبلیغات بازرگانی،فقدان نظامنامه تبلیغاتی منسجم،و مجموعه مقررات و ضوابط عمل از مهمترین چالشها و ضعفهای این صنعت در کشور ما هستند.بنابراین،اگر با نگاه معرفتشناختی به این موضوع نگریسته نشود و نظامی مطلوب تدوین نگردد،سهم ما از فرصتهای ناشی از تبلیغات ناچیز خواهد بود.در این راستا،مهمترین اقدام تدوین نظام مطلوب تبلیغات بازرگانی است،نظامی که دربر گیرنده اداره،سازمان،محتوا،و توجه به آثار فردی و اجتماعی تبلیغات بازرگانی است.
طبیعتا،در طراحی این نظام،باید به گونهای عمل کرد که بتوان بر مشکلاتی از جمله نبود مجموعه مقررات تبلیغات بازرگانی،فقدان آزادی عمل به دلیل نبود چارچوبی مشخص برای هدایت کلی و نیز عدم استقلال صنعت تبلیغات بازرگانی فائق آمد.بنابراین، در این مطالعه،سعی شده است تا،با یک مطالعهای تطبیقی میان سه کشور انگلستان (نظام لیبرالی)،ارمنستان(نظام توسعهگرا)،و ایران،ابعاد مختلف تبلیغات بازرگانی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.نتیجه این مطالعه نشان میدهد که،به طور مطلق،تبعیت از الگوی تبلیغات بازرگانی سایر کشورها برای ما امکانپذیر نیست،زیرا در موارد عدیدهای نظیر انتظارات مخاطب و شیوه عملکرد کانونهای تبلیغاتی،میان مخاطب بومی و مخاطبان دیگر کشورها تفاوت وجود دارد.البته این،امر به معنی آن نیست که جنبههای مثبت نظام تبلیغاتی دیگر کشورها نتوانند مورد الگوبرداری قرار گیرند.به عنوان مثال،حفظ حقوق مؤلفان تبلیغ بازرگانی،عدم استفاده از شیوههای خشونتآمیز،ممنوعیت استفاده از خرافات،و منع پخش آگهیهای مخالف با سلامت مصرفکنندگان از جمله جنبههای مثبتی هستند که میتوان از کشورهای دیگر استفاده کرد.
از نتایج دیگر تحقیق حاضر،مجموعه پیشنهادهایی است که در چهار بعد سازمان، محتوا،مخاطب،و تأثیر تبلیغات بازرگانی تقسیمبندی شدهاند تا در ساماندهی نظام تبلیغات بازرگانی کشور مورد استفاده قرار گیرند.بههرحال،با توجه به آنچه آمد،امروزه ما در محیطی سرشار از پیامهای بازرگانی قرار گرفتهایم که تمامی زوایای حیات اجتماعیمان را تحت تأثیر قرار داده است.ازاینرو،ضرورت ایجاب میکند تا مسئولان جامعه دقت و اهتمام لازم را به این موضوع معطوف دارند.
Machine summary:
و اجتماعی تبلیغات بازرگانی است.
بازرگانی کشور مورد استفاده قرار گیرند.
از آنها،به گونههایی از شیوههای تبلیغ بازرگانی برخی ضوابط آن پرداخته شده است:
نشده است و،از این نظر میتوان گفت که عرصه تبلیغات بازرگانی در کشور ما فاقد
شایان گفتن است که،به منظور بررسی نظام مطلوب تبلیغات بازرگانی در ایران،علاوه
بررسی تطبیقی ابعاد مختلف تبلیغ بازرگانی در میان سه کشور
اگرچه تأکید در این پژوهش از منظر سازمان تبلیغات بازرگانی است(در این سازمان،
آثار اجتماعی تبلیغات بازرگانی وجود دارد)،با این وصف،دیدگاههای جامعه مورد بررسی
که نگاه کارشناسانه به تبلیغات بازرگانی(مبتنی بر آرای افراد مورد بررسی به عنوان
ممنوعیت پخش تبلیغات بازرگانی که موجب آزار فیزیکی و جسمی و ذهنی کودکان شود
وضعیت فعالیت کانونهای تبلیغات بازرگانی در کشور و همچنین مقررات مصوب و
بههرحال،یک نگاه به مجموعه مقررات و قوانین تبلیغات بازرگانی در هر دو کشور
-نوع نظام حاکم بر اداره و کنترل تبلیغات بازرگانی در کشور و شیوه کنترل و نظارت؛
-ملاحظه شیوه بررسی آثار بر جای مانده بر مخاطب به واسطه تبلیغات بازرگانی انجام
-تأکید بر ارزیابی مستمر تبلیغی کانونهای تبلیغات بازرگانی و اخذ نظریات
-تأکید بر استفاده از همه گویشها و زبانهای تبلیغ بازرگانی؛ -حدود استفاده از افراد و عناصر بیگانه در حد منع قابل قبول است؛
--ارتقای جایگاه کنونی تبلیغات بازرگانی در کشور مورد تأکید است؛
سازمانهای درگیر در امر تبلیغ بازرگانی مورد تأکید است؛
-نظارت دقیق بر امر تبلیغات بازرگانی از سوی نهاد متولی مورد تأکید است.
معرض تبلیغات بازرگانی قرار میگیرد و این موضوع دقت و اهتمام مسئولان جامعه را در