Abstract:
اخبار از غیب در قرآن،دلیل آن است که قرآن کلام خداست. این اخبار شامل:خبرهای علمی،خبرهایی از آینده،خبرهای پوشیدهء کنونی و خبر دادن از احوال حاکمان است.نیمی از سورهء حمد،عز ربوبیت و نیمی دیگر از آن،ذل عبودیت را بیان میکند و این دو،مقصد و هدف اصلی قرآن است.قرآن کمال الکل فی الکل و هدایت برای اهل تقواست و از وجوه کمالیه قرآناش.بیان همه چیز در همه چیز،هادی بودن برای اهل تقوا،سخن گفتن با تمام مخاطبان در تمام لحظات و حالات عمر،جمع الجمع بودن در عین فرق الفرق بودن و وجود حروف مقطعه در آن است.قرآن را باید پیروی کرد:چون کلام حق تعالی است و این مطلب به استناد آیات و روایات،به دست میآید.
Machine summary:
"(هود(11)94/) چند نوع خبر غیبی در قرآن آمده است؛از جمله: یکم:خبرهای علمی در نخستین آیات نازله بر پیامبر،میخوانیم: خلق الانسان من علق (علق(69)2/) علق،در لغت عربی،معانی دارد؛از جمله:زالو،مردم آن روز،اساسا عقل و علمشان به این درجه نمیرسید که بفهمند جملهء«خداوند انسان را از زالو آفرید» یعنی چه؟!قرنها گذشت تا علم بشر به کمک ابزارهایی مانند میکروسکوپ،بعضی از اطوار خلقت بشر را-که به شکل زالو است-کشف کرد.
(آل عمران(3)27/) رویداد دیگر،سخنان عبدالله بن ابی بود که بعد از غزوهء بنی المصطلق،به جمعی از اهل مدینه گفت:این محمد صلی الله علیه و اله و پیراونش را ذلیل بودند و از مکه آوردهاید، شما را گرفتار میکند؛در حالی که ما در مدینه،عزت داریم و این افراد ذلیل را اخراج میکنیم.
(2:ج 1،ص 072؛5:ج 13،ص 415) همچنین از سلطنت بنی عباس خبر داد: فهل عسیتم ان تولیتم أن تفسدوا فی الأرض و تقطعوا أرحامکم (محمد صلی الله علیه و اله (74)22/) این آیه،براساس روایات معصومین علیه السلام در مورد بنی عباس است که پیوند خویشاوندی میان خود با آل محمد را قطع کردند.
در مورد همین نکته در سورهء حمد است که رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمود: خدای عز و جل میفرماید:فاتحة الکتاب را میان خود و بندهام تقسیم کردهام.
با شعلههایی که در این آینههای فرق الفرق آمده؛یعنی سورهها و آیاتی که در طول بیست و سه سال زمان،در مکانهای مختلف،در حالات گوناگون،در فراز و نشیب رویدادها نازل شده؛ولی آن قطب الخطاب-که شمع روشن در میان آینههاست-به همه جنبهء وحدت داده؛به گونهای که قرآن در عین الفرق،جمع الجمع است."