Machine summary:
"پس از این توضیح و پیش از پایان دادن مقدمه جابری دو نکته را می افزاید: نخست آنکه دوران عباسی آغاز تکوین و شکل گیری عقل عربی به شمار می رود و برای این کار دلایل خود را پیشتر گفته است, لیکن این آغاز درباره عقل سیاسی متفاوت و بسیار پیش از عصر عباسی است, در واقع آغاز کنشگری عقل سیاسی را باید همان شروع دوران رسالت گرفت, زیرا دشمنان اسلام از آغاز در آن برنامه ای سیاسی دیدند که منافع آنان را تهدید می کرد; نکته دوم آنکه جابری می کوشد در این کتاب متون متعددی را به کار گیرد و آنها را تا نهایت منطقی خویش تحلیل کند تا دانش پژوهان با این نصوص و شیوه بهره گیری از آنها آشنا شوند و به کلی گویی قانع نگردند, از این رو به کلیات بسنده نکرده و شواهد و مستندات متعددی برای مدعای خویش آورده است.
کتاب تهذیب الاخلاق به شش باب تقسیم شده است: باب اول در مقدمات است و در آن جایگاه اخلاق در میان علوم شرح داده می شود; باب دوم در اصول اخلاق و موضوع آن قوای سه گانه نفس است, وی در اینجا خلق را تعریف می کند و همان تعریف جالینوسی را به کار می گیرد; باب سوم درباره فضائل و رذائل است; باب چهارم (فی الاستدلال علی ما خفی و کمن من الاخلاق) نام دارد و در آن از درمان بیماری های اخلاقی به شیوه درمانی قدما و شناخت بیماری از طریق عوارض ظاهری بحث می شود, در این فصل راه هایی برای شناسایی صفات اخلاقی نهان به دست داده شده و سرانجام در باب پایانی راه اصلاح عیوب نفس بیان شده است, درمان همه رذائل به کمک ضد آن صورت می گیرد."