Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر اضطراب در کودکان دچار لکنت زبان و کودکان عادی سنین 8 تا 41 ساله شهرستان شهرضا و اصفهان انجام شده است.
طرح این پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسهای بوده است و در این پژوهش با دو متغیر عمده سر و کار داریم که شامل اضطراب و لکنت زبان هستند.جامعه موردنظر کودکان عادی و کودکان دچار لکنت زبان سنین 41-8 ساله میباشند.در راستای هدف این پژوهش ابزار مورد استفاده پرسشنامهی اضطراب کتل میباشد که روی نمونهی آماری مشتمل بر 06 آزمودنی دختر و پسر(03 نفر دچار لکنت زبان و 03 نفر عادی)اجرا گردید.انتخاب نمونهها به خاطر محدودیت در نوع پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند در دسترس استفاده شد.پس از جمعآوری اطلاعات،دادههای به دست آمده از پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شده است. با توجه به نتایج آماری به دست آمده،میتوان چنین نتیجهگیری کرد که:
طبق نتایج حاصله از آزمون t مشاهده شده در سطح p>%5 تفاوت معناداری بین میانگین نمرات میزان اضطراب کودکان دچار لکنت زبان و کودکان عادی وجود دارد.بررسی میانگین دو گروه نشان میدهد که میزان اضطراب کودکان دچار لکنت بیشتر از کودکان عادی است.
Machine summary:
"در راستای هدف این پژوهش ابزار مورد استفاده پرسشنامهی اضطراب کتل میباشد که روی نمونهی آماری مشتمل بر 06 آزمودنی دختر و پسر(03 نفر دچار لکنت زبان و 03 نفر عادی)اجرا گردید.
با توجه به نتایج آماری به دست آمده،میتوان چنین نتیجهگیری کرد که: طبق نتایج حاصله از آزمون t مشاهده شده در سطح p>%5 تفاوت معناداری بین میانگین نمرات میزان اضطراب کودکان دچار لکنت زبان و کودکان عادی وجود دارد.
روش مطالعه پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی از نوع علی- مقایسهای بوده است که جامعه آماری آن کلیهی کودکان دچار لکنت زبان و کودکان عادی سنین 41-8 ساله شهرستان شهرضا و اصفهان میباشد.
بررسی میانگین دو گروه نشان میدهد که فرضیهی اول تأیید میشود،یعنی میزان اضطراب کودکان دچار لکنت زبان بیشتر از کودکان عادی است.
جدول شماره 2 (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول شماره 3، F مشاهدهشده در سطح p>%5 تفاوت معناداری بین میزان اضطراب کلی، اضطراب آشکار و اضطراب پنهان کودکان پسر و دختر دچار لکنت زبان و عادی نشان نمیدهد یعنی فرضیه دوم رد میشود.
جدول شماره 3 (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول شماره 3، F مشاهدهشده در سطح p>%5 تفاوت معناداری را بین عوامل شخصیتی ایجادکننده اضطراب کودکان پسر و دختر دچار لکنت زبان و کودکان عادی نشان نمیدهد یعنی فرضیه سوم پژوهش نیز رد میشود.
بیچسمن4(6891)پژوهشی در مورد لکنت در ارتباط با عوامل روانی انجام داد و نتیجه گرفت که کودکان دارای لکنت زبان از خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات هیجانی و نیز اضطراب برخوردارند(به نقل از لیاقت،1731)."