Abstract:
دانشآموختگان نظام آموزش عالی،بازار کار را چگونه مییابند و خود را تا چه حد مهیا میبینند؟نقاط ضعف را در چه میدانند و پیشنهادهای آنان برای بهبود نظام آموزشی چیست؟ در این مقاله بر اساس گوشهای از نتایج تحقیق انجامشده در این زمینه، نظرهای پاسخدهندگان جمعبندی و تحلیل شده است تا به عنوان بازخور، گامی در جهت زمینهسازی برای اصلاح برنامهء آموزشی باشد.بسیاری از عوامل،مانند عوامل فردی و همچنین آنچه به ساختارهای اجتماعی- اقتصادی برمیگردد،در حوزهء این بررسی قرار نگرفتهاند.
Machine summary:
"رشتهء مدیریت صنعتی و بازار کار از دیدگاه دانشآموختگان آن دکتر لعیا الفت* *چکیده دانشآموختگان نظام آموزش عالی،بازار کار را چگونه مییابند و خود را تا چه حد مهیا میبینند؟نقاط ضعف را در چه میدانند و پیشنهادهای آنان برای بهبود نظام آموزشی چیست؟ در این مقاله بر اساس گوشهای از نتایج تحقیق انجامشده در این زمینه، نظرهای پاسخدهندگان جمعبندی و تحلیل شده است تا به عنوان بازخور، گامی در جهت زمینهسازی برای اصلاح برنامهء آموزشی باشد.
مطالعهء عوامل مؤثر بر رابطهء شغلی-تحصلی فارغ التحصیلان و همچنین آشنایی با دیدگاهها و پیشنهادهای دانشآموختگان در مورد رشتهء تحصیلی آنها میتواند به دستیابی به مواد لازم برای بازنگری و به روز کردن برنامهء آموزشی کمک کند و زمینه را برای ارتباط مناسبتر بین نظام آموزشی و محیط آن فراهم سازد.
دیدگاه اول ایجاب میکند که برنامهریزی آموزشی با توجه به نیازها و تقاضای اقتصادی بازار کار انجام شود؛لکن رشد کمی آموزش عالی در کشورهای در حال توسعه،یشتر بر اساس تقاضای اجتماعی برای ورود به دانشگاه بوده است و شاید با نظریهء دوم هماهنگی بیشتری داشته باشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 1 13/9% تکمیلکنندگان پرسشنامه(14/8% پیشنهاددهندگان)،دورههای کارآموزی و بازدیدهای علمی را لازم دانستهاند(شایان ذکر است که در سالهای اخیر، گذراندن دورهء کارآموزی در برنامهء تحصیلی این رشته گنجانده شده است؛اما بسیاری از پاسخدهندگان،قبل از آن فارغ التحصیل شده و اطلاعی از آن نداشتهاند)؛ 51/3% تکمیلکنندگان پرسشنامه(02% کسانی که پیشنهاد دادهاند)،به بازنگری در جایگاه رشته و یا دروس آن نظر دادهاند؛و 31/2% افراد(71/3% پاسخدهندگان به این سؤال)،معرفی رشتهء مدیریت صنعتی برای مدیران صنایع را ضروری دانستهاند."