Abstract:
بسیاری از نظریه پردازان مدیریت، سازمان یادگیرنده را سیستمی زنده و رو به تکامل می دانند که به طور مداوم از طریق دستیابی به دانش، عملکرد خود را بهبود می بخشد. دو عنصر «اندیشیدن به آینده یا آینده سازی» و «افزایش ظرفیت یادگیری» نقطه مشترکی است که همه نظریه پردازان سازمانهای یادگیرنده بر آن تاکید دارند. در هزاره جدید، سازمانهایی قادر به حفظ و ادامه حیات خواهند بود که یادگیرنده باشند و سازمانی که یادگیری مولد نداشته باشد، نخواهد توانست در عصر حاضر به حیات خود ادامه دهد. مدیران سازمانها، برداشتهای متفاوتی از میزان یادگیرنده بودن سازمانهای خود دارند و برای اینکه بدانند سازمان تحت مدیریتشان تا چه اندازه از ویژگیهای سازمان یادگیرنده برخوردار است، نیاز به ابزار اندازه گیری دارند. در این مقاله، شاخصهای اندازه گیری پنج دسته ویژگی اصلی سازمان یادگیرنده، شامل ویژگیهای رهبری، نیروی انسانی، طرح سازمانی، فرهنگ سازمانی و ماموریت/استراتژی، استخراج و روایی محتوی، روایی سازه و روایی همگرا و واگرای آن با استفاده از روشهای دلفی، تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل متغیر سنجیده شده است. شاخصهای تایید شده در این مقاله، اجزای تشکیل دهنده ابزار سنجش ویژگیهای سازمان یادگیرنده است که می تواند در اندازه گیری میزان یادگیرنده بودن شرکتها و سازمانهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
Machine summary:
"در این مقاله،شاخصهای اندازهگیری پنج دسته ویژگی اصلی سازمان یادگیرنده،شامل ویژگیهای رهبری،نیروی انسانی،طرح سازمانی،فرهنگ سازمانی و مأموریت/استراتژی،استخراج و روایی محتوی،روایی سازه و روایی همگرا و واگرای آن با استفاده از روشهای دلفی،تحلیلعاملی تأییدی و تحلیل متغیر سنجیده شده است.
gninraeL evitareneG &%06124EOMG061G% از نظر جفارت و مارسیک1[6]سازمان یادگیرنده سازمانی است که ظرفیت یادگیری،تطبیق و تغییر خود را افزایش میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) -ویژگیهای نیروی انسانی سازمانهای یادگیرنده افراد دانشگر پایه و اساس یادگیری سازمانی را تشکیل میدهند و کارکنان سازمان یادگیرنده باید دانشگر باشند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) -نتیجهگیری مرور بر آنچه که گفته شد نمودار آن است که در محیط رقابتی و پرتحول هزارۀ جدید،سازمانهایی قادر به حضور فعال در عرصههای کسبوکار منطقهای و جهانی هستند کهویژگیهای سازمانهای یادگیرنده را داشته باشند؛این ویژگیها به پنج دسته زیر تقسیممیشوند: 1-ویژگیهای رهبری سازمانهای یادگیرنده؛ 2-ویژگیهای نیروی انسانی سازمانهای یادگیرنده؛ 3-ویژگیهای طرح سازمانی سازمانهای یادگیرنده؛ 4-ویژگیهای فرهنگ سازمانی سازمانهای یادگیرنده؛ 5-ویژگیهای مأموریت/استراتژی سازمانهای یادگیرنده؛ در این پژوهش،برای سنجش ویژگی سازمانهای یادگیرنده،ابتدا به نظریههای موجود درآثار صاحبنظران مدیریت و سازمان مراجعه شد و پس از استخراج شاخصهای یادشده،برای رواسازی آن به کمک روش دلفی از استادان مدیریت دانشگاههای تهران نظرسنجیبه عمل آمد.
سپس با استفاده از روش آزمون تحلیل عاملی تأییدی،روایی سازۀ ابزاراندازهگیری ویژگی سازمانهای یادگیرنده در صنعت قطعهسازی خودرو مورد سنجش قرارگرفت و در نتیجۀ آن دو نشانگر از نشانگرهای مورد مطالعه به دلیل پایین بودن بار عاملیآنها با عامل مربوط حذف شد و از مجموع 43 شاخص،41 شاخص تأیید شد.
C. S gnahC 'seeyolpme dna noitazinagro gninrael fo noitarepo eht,erutluc lanoitazinagro ."