Abstract:
انتخاب تجارت الکترونیکی شرکت با شرکت مبتنی بر اینترنت به شرکتها در کشورهای در حال توسعه مکانیسمهای مبادلاتی جدیدی را ارائه میکند که آنها را قادر میکند تا بر یک مبنای برابر و عادلانهتر در بازارهای جهانی رقابت کنند.اجرای تجارت الکترونیکی شرکت با شرکت،منجر به کاهش هزینههای معاملاتی شرکتها میشود.همچنین فرصتهایی را برای شرکتها در کشورهای در حال توسعه فراهم میکند که روابط تجاری مستقیم خود را با خریداران و فروشندگان بین المللی افزایش دهند.در این میان عواملی که بر انتخاب و به کارگیری تجارت الکترونیکی شرکت با شرکت تأثیر دارند از اهمیت خاصی برخوردار میباشند.در این تحقیق تلاش شده است تا به بررسی عوامل مؤثر بر قصد به کارگیری تجارت الکترونیک شرکت به شرکت در گروه شرکتهای همکاران سیستم پرداخته شود.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی است.جهت بررسی نرمال بودن جامعه از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و جهت آزمون فرضیات از رگرسیون استفاده شده است.نتایج به دست آمده از آزمون فرضیات این پژوهش نشان داد که عوامل نوآوری (سازگاری تجارت الکترونیکی با سیستمهای فعلی،هزینه درک شده از تجارت الکترونیک)،عوامل ارتباطی(معیارهای مشارکت با مشتریان،فواید تجارت الکترونیکی)،ساختار سازمانی(تخصص فنی،تمرکز،ادغام)بر قصد به کارگیری تجارت الکترونیکی شرکت با شرکت تأثیر دارند.
Machine summary:
"جدول 2-آزمون رگرسیون برای بررسی میزان تأثیر هزینه درک شده از تجارت الکترونیکی بر قصد بهکارگیری تجارت الکترونیکی شرکت با شرکت (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به شاخص یا ضریب معناداری(0/05<p)فرض صفر رد و فرض یک تأیید میگردد.
جدول 3-آزمون رگرسیون برای بررسی میزان تأثیر معیارهای مشارکت با مشتریان بر قصد بهکارگیری تجارت الکترونیکی شرکت با شرکت (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به شاخص با ضریب معناداری(0/05<p)فرض صفر رد و فرض یک تأیید میگردد.
جدول 4-آزمون رگرسیون برای بررسی میزان تأثیر فواید تجارت الکترونیکی بر قصد بهکارگیری تجارت الکترونیکی شرکت با شرکت (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به شاخص یا ضریب معناداری(0/05<p)فرض صفر رد و فرض یک تأیید میگردد.
جدول 6-آزمون رگرسیون برای بررسی میزان تأثیر اندازه شرکت بر قصد بهکارگیری تجارت الکترونیکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به شاخص یا ضریب معناداری(0/05<p)فرض صفر رد و فرض یک تأیید میگردد.
جدول 12-آزمون رگرسیون برای بررسی میزان تأثیر تمرکز بر قصد بهکارگیری تجارت الکترونیکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به شاخص یا ضریب معناداری(0/05<p)فرض صفر رد و فرض یک تأیید میگردد.
جدول 13-آزمون رگرسیون برای بررسی میزان تأثیر ادغام بر قصد بهکارگیری تجارت الکترونیکی شرکت با شرکت (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به شاخص یا ضریب معناداری(0/05<p)فرض صفر رد و فرض یک تأیید میگردد.
فرمول رگرسیون برای این آزمون به این صورت میباشد: سازگاری درکشده*0/423+1/36 قصد بهکارگیری تجارت الکترونیکی +اندازه*0/302+فواید*0/413+مشارکت*0/231+هزینه*(0/563)+ ادغام*(0/328-)+تخصص*(0/217-) همانطور که نتیجه رگرسیون چندگانه نشان میدهد هزینه درک شده و سازگاری درک شده بیشترین تأثیر را بر قصد بکارگیری تجارت الکترونیکی شرکت با شرکت در گروه شرکتهای همکاران سیستم را دارند."