Abstract:
مقاله حاضر بر آن است که دانش را از زایهای جدید مورد توجه قرار دهد تا امکان تحلیل و تفسیر منطقی دانش را در موقعیتهای ساده، مشکل،و پیچیده یادگیری و عمل فراهم نماید.به همین دلیل،به طور خاص رابطه خاص دانش و اطلاعات انواع دانش،خصوصیات دانش مورد استفاده در انواع گوناگون فعالیتها و سطح دانش از نظر سطحی،کمعمق و عمیق را مورد توجه قرار میدهد.
یافتهها نشان میدهد که میان سطوح دانش و سطوح یادگیری و عمل همبستگی وجود داشته باشد.علاوه بر آن،تقسیم نظامها به سه حوزه کلاسیک ساده،مشکل و پیچیده با سه سطح دانش(سطحی،کمعمق و عمیق).آنطور که در یادگیری و دانش به کار میرود تطابق دارد.
چارچوب ارجاعی این تحلیل میتواند برای پرسیدن سوالهایی درباره سطوح خاص دانش به کار میرود.همچنین مدیران را قادر میسازد که دامنه و عمق دانش مورد نیاز برای فائل آمدن بر مسائل،تصمیمگیری و عمل در موقعیتهای ساده،مشکل و پیچیده را به خاطر داشته و یادگیری را به منظور تقویت نگهداری و اشتراک دانش به هم مرتبط سازند.
Machine summary:
"عمق دانش:سطحی کمعمق یا عمیق دیوید بنت1 ترجمهء سید مهدی حسینی2مقدمه چند سال قبل ممکن بود این مقاله به سبب افزودن دیدگاهی جدید به نظریهء دانش، مورد توجه قرار گیرد،اما امروزه در سازمانها نیاز آشکاری به یادگیری بیشتر دربارهء دانش عمیق وجو دارد.
دانش عیان فرایند بازخوانی اطلاعات(الگوها)و فرایندهایی(الگوهای آنی)از حافظه است که میتوان دقیقا به وسیله کلمات واقعی/یا بصری(بازنمایی) توصیف کرد،به طوری که شخص دیگری بتواند دانش را،که از طریق این مبادله اطلاعات بیان میشود(بفهمد،معنی خلق کند،و نتایج عمل را پیشبینی کند(بنت و بنت،8002 الف).
ردهبندی زیر تقسیمبندی مفیدی برای درک انواع مختلف دانش،به عنوان یک چارچوب جهت یادآوری و کارکردن یا دانش، از نقطهنظر دانش مورد نیاز برای انجام نوع خاصی از کار یا اجرای یک فعالیت ویژه ارائه میدهد(به شکل 1 نگاه کنید).
پیچیدگی تصمیمگیریها پس چگونه دانش و یادگیری در حالتهای سطحی،کمعمق،و عمیق به تصمیمگیرنده کمک میکند؟به خاطر داشتن سطح موقعیت(ساده،مشکل،و پیچیده)به فرد اجازه میدهد سطح تجربه،یادگیری،و دانش مورد نیاز برای انجام عمل مؤثر و حل مسئله را پیشبینی کند.
چه پرسشهایی میتواند دانش را در سطحی که مورد نیاز است به بهترین وجه فراخوانی نماید؟در سطح(مورد نظر)چه نوع ابزاری برای نگهداری دانش مورد نیاز است؟برای توسعه هر سطح از دانش چه مدت زمان لازم است؟فقدان هر سطح از دانش که افراد با آن کار میکنند چگونه اهداف و رسالت سازمان را تحت تأثیر قرار میدهد؟چه تعداد افراد دیگر سازمان را تحت تأثیر قرار میدهد؟چه تعداد افراد دیگر سازمان به این دانش نیاز دارند؟زیان،معنی،درک،سطح،شهود،چارچوب ارجاعی و پیشفرضهای خاصی یکی حوزه دانش همه نقش دارند و میتوانند هر تلاشی را که به منظور اشتراک دانش از طریق رسانه اطلاعات صورت میگیرد تقویتکننده،باز دارند،یا هدر دهند."