Abstract:
نظام ملی نوآوری به عنوان مهم ترین رویکرد سیستمی به نوآوری، عبارت است از عناصر و ارتباطاتی که در جهت تولید، انتشار و استفاده از دانش جدید و سودمند، با یکدیگر در تعامل اند و در درون مرزهای یک کشور عمل می کنند. یکی از این عناصر، سازمان های پژوهش و فناوری است که نقش حلقه واسط را بین دانشگاه، صنعت و دولت ایفا می کند و از مطرح ترین این سازمان ها در نظام نوآوری ایران، جهاد دانشگاهی است. این مقاله به دنبال بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر موفقیت جهاد دانشگاهی است. به همین منظور پس از مرور ادبیات تحقیق و نظرخواهی از خبرگان، مدل مفهومی تدوین و سپس با تهیه ابزار سنجش و بررسی روایی و پایایی آن، پرسشنامه محقق ساخته، میان نمونه آماری که حجم آن 252 نفر برآورد شد، توزیع گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل اعضای هیئت علمی جهاد دانشگاهی دارای حداقل 2 سال سابقه کار و روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای است. در ادامه با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری، مدل مذکور، نهایی شد. بر اساس نتایج این تحقیق مشخص شد، فرهنگ سازمانی با موفقیت سازمانی و ابعاد آن (مالی، علمی و تکنولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی) رابطه مثبت و معناداری دارد و در میان متغیرهای فرهنگ سازمانی، «فرهنگ مشوق یادگیری» بیش از سایر نشانگرها، فرهنگ سازمانی جهاد دانشگاهی را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین در میان ابعاد موفقیت، میزان تاثیر بعد اجتماعی موفقیت از سایر ابعاد بیشتر است و بعد مالی موفقیت دارای کمترین اهمیت است. با توجه به اهمیت بعد اجتماعی موفقیت، این نکته روشن می شود که جهاد دانشگاهی باید موفقیت خود در پشتیبانی از نظام ملی نوآوری را بیشتر از طریق ایفا کردن نقش در توسعه تکنولوژی های جدید و کلیدی، تجاری سازی فناوری های مورد نیاز و پشتیبانی سیاست های توسعه تکنولوژی محقق سازد.
The national innovation system as the most important systemic approach to innovation includes the elements and connections that are in interaction with each other for the production، distribution and utilization of modern and useful knowledge and act within the borders of a country. One of these elements is the Research and Technology Organizations which are the connecting links between university، industry and government. Among the most prominent of these organizations in Iran is University Jihad. The present paper is an attempt to study the impact of organizational culture on the success or achievement of University Jihad. Hence after reviewing the related literature and interview with experts، the conceptual model was formulated and then after preparation of measurement tool and assessment of its validity and reliability، the questionnaire was prepared and distributed among a sample consisting of 252 people. The statistical population included faculty members of the University Jihad with at least two years of experience. The sample was collected through random stratified sampling method and the model was finalized through structural equation modeling. The findings
of the research indicate that there is a meaningful positive relationship between organizational culture and organizational success and its aspects (financial، scientific،
technological، social and economic). Among the variables of organizational culture، the ‘culture of learning incentive’ influences the organizational culture of the University Jihad more than other indicators.
Machine summary:
"این مقاله بر آن است تا مدلی بر اساس معادلات ساختاری به منظور بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر موفقیت جهاد دانشگاهی به عنوان یک سازمان پژوهش و فناوری ملی طراحی نماید.
فرایند اجرای این پژوهش مطابق زیر میباشد: گام اول)مرور ادبیات:تبیین کارکرد و جایگاه سازمانهای پژوهش و فناوری در نظام نوآوری، مرور ادبیات فرهنگ سازمانی و شناسایی ابعاد و شاخصهای سنجش موفقیت سازمانهای پژوهش و فناوری گام دوم)نظرخواهی از خبرگان:بهبود یافتههای ادبیات با لحاظ کردن بافت و تجربه جهاد دانشگاهی در ایران گام سوم)ارائه مدل مفهومی:مؤلفهها،نشانگرها و شاخصهای مورد نیاز مدل گام چهارم)پیمایش آزمایشی:آزمایش و پالایش ابزار پیمایش گام پنجم)پرسشنامه نهایی:جمعآوری دادهها برای آزمون مدل گام ششم)تحلیل عاملی و مدلیابی معادلات ساختاری،مدل نهایی در این تحقیق تحلیل نظرخواهی از خبرگان در دو نوبت انجام شد.
در واقع در یک سازمان پژوهش و فناوری ملی(مانند جهاد دانشگاهی)، رهبران آن باید به بعد اجتماعی موفقیت که در برگیرنده شاخصهایی همچون پرورش و توانمندسازی منابع انسانی مورد نیاز برای توسعه تکنولوژی و نوآوری،تسهیل فرایند جذب و انتشار دانش تکنولوژی پیشرفته خارج کشور به داخل،ایفای نقش کانونی در شکلگیری همکاریهای تکنولوژیک(کنسرسیوم و...
فرهنگ سازمانی یکی از مؤلفههای تأثیر گذار بر موفقیت و ابعاد گوناگون موفقیت سازمانهای پژوهش و فناوری(مانند جهاد دانشگاهی)است و باید همواره مورد توجه رهبران سازمان باشد.
با انددکی تامل در شاخصهای سنجش ابعاد فوق این نکته روشن میشود که سازمانهای پژوهش و فناوری(مانند جهاد دانشگاهی)باید موفقیت سازمانی خود را در پشتیبانی از نظام ملی نوآوری از طریق ایفا ردن نقش در (1)."