Abstract:
تا آنها برای رویارویی با تغییرات،شایستگیهای لازم را کسب کنند.هدف تحقیق حاضر نیز این است که براساس نظرات متخصصان مربوط،شایستگیهای لازم را برای پرورش دانش سازگاری در دانشجویان مقطع کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی تبیین کند.روش پژوهش مورد استفاده،روش دلفای1بوده است که به کمک آن نظرات متخصصان نسبت به موضوع تحقیق به یکدیگر نزدیک شد و همرایی مورد تأیید آنها به دست آمد.جمعیت مورد مطالعه در برگیرنده متخصصان رشته ترویج و آموزش کشاورزی و رشتههای نزدیک به آن همچون روانشناسی تربیتی و مدیریت آموزشی در سطح کشور بوده است.از بین این جمیعت،تعدادی به روش نمونهگیری هدفدار انتخاب شدند.ابزار جمعآوری دادهها،دو پرسشنامه باز و بسته بود که روایی آنها از راه روایی صوری مورد تأیید قرار گرفت.روش دلفای در چند دور انجام میگیرد که در پژوهش حاضر تا دور دوم طی شد.در دور اول از پرسشهای باز و در دور دوم از پرسشهای بسته و مبتنی بر تحلیل و دستهبندی دادههای پرسشنامه دور اول،استفاده شد.نتایج نشان میدهد که از بین مهارتها،«مهارت حل مسئله و تصمیمگیری»و«مهارتهای مدیریتی مانند:رهبری،نظارت،برنامهریزی،سازماندهی،ارزشیابی و هماهنگی»و از بین ویژگیها، ویژگی«کسب اخلاق عملی در بردارنده:اعتماد به نفس،وجدان کاری،شکیبایی،توکل بر خدا در امور و ایثار»،از اولویت بالاتری برخوردارند.امروزه،تغییرات پرشتاب در عرصههای مختلف اقتصادی،فرهنگی،فناوری و کشاورزی از عمده دلایل تطبیق نداشتن برنامههای نظام آموزش عالی بهطور اعم و آموزش عالی کشاورزی بهطور اخص با نیازهای جامعه است.بنابراین،پرسش اساسی پیش وری آنها این است که چه نوع مهارتها و ویژگیهایی را در دانشجویان باید ایجاد کرد تا شایستگیهای لازم را برای رویارویی با تغییرات به دست آوردند.برای ایجاد شایستگی در دانشجویان میباید بر دانش سازگاری1تأکید شود.این دانش،مهارتها و ویژگیهایی را در دانشجویان پرورش میدهد
Machine summary:
"مطالعهای موردی نیز از سوی شاه ولی(2)در بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز به منظور پرورش و ایجاد مهارتهای مختلف دانش سازگاری جهت ایجاد شایستگی در دانشجویان و آماده کردن آنها برای چالش با تغییر و تحولات انجام شده است.
اولویتبندی راهکارها و روشهای علاقهمندسازی دانشجویان ترویج نسبت به دانش سازگاری براساس میانگین نظرات پاسخگویان (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:یافتههای تحقیق چنانکه جدول یاد شده نشان میدهد،راهکارهای«تعیین محتوای درسی و پرورژه دانشجویی طبق نیازهای جامعه و علایق دانشجو»،«به کارگیری روشهای یادگیری فعال»، «ایجاد فرصتهای لازم برای دورههای کارورزی و کارآموزی در روستا»،«استفاده استادان برای دانشجو و ایجاد رابطه دوستانه با او»،نسبت به دیگر راهکارها و روشها در علاقهمند کردن دانشجویان ترویج نسبت به مهارتها و ویژگیهای پرورش دهنده دانش سازگاری نقش بیشتری دارند.
یا کسب ویژگیهای فردی مانند اخلاق عملی به وسیله دانشجویان به منظور ایجاد دانش سازگاری در آنها که از سوی پاسخگویان به پرسشهای این پژوهش مطرح شده است،به وسیله دیگران،همچون کمیته ملی آموزش،تعلیم و کار استرالیا(9)و شاه ولی(31)مورد تأکید قرار گرفته است.
براساس مباحث یاد شده میتوان این پیشنهادها را ارائه کرد که نظرات استادان و کارشناسان مورد مطالعه دربارهء چگونگی ایجاد دانش سازگاری در دانشجویان کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی با آنچه گزارشهای ملی و بین المللی در این باره اعلام میکنند هماهنگی زیادی دارد؛بنابراین با اطمینان بالایی میتوان نظرات آنها را برای تجدید نظر در برنامه رشته تحصیلی این مقطع منظور کرد."