Abstract:
انبیا جایگاه ویژهای در تاریخ و عقائد دینهای ابراهیمی دارند. در متون دینی یهودیت
و مسیحیت مدام به انبیا اشارت میرود. در قرآن مجید نیز گاه به صورت کلی از انبیاء
بنیاسرائیل سخن رفته و گاه به برخی از آنان با ذکر نامشان اشاره شده است. مقبرة
چهار تن از انبیاء بنیاسرائیل در ایران وجود دارد که محل مقدس بحث و بررسی دربارة
این چهار نبی و جایگاه دینشان و ارائه اطلاعاتی در زمینة وضع جغرافیایی و پیشینة
تاریخی مزار آنان است.
Machine summary:
"واژة دانیال در سه مورد در عهد عتیق به کار رفته است: 1 ـ درباره قدیسی که قبل از حضرت موسی زندگی میکرد و در کتاب حزقیال 14/14 آمده: «اگر چه این سه مرد یعنی نوح و دانیال و ایوب در آن باشند، خداوند یهوه میگوید که ایشان جانهای خود را به عدالت خویش خواهند رهانید»؛ 2 نام پسر دوم حضرت داود طبق کتاب اول تواریخ 3/1؛ 3 ـ نام پیامبر دورة اسارت بر طبق کتاب عزرا 8/2 و نحمیا 10/7.
در روایتی دیگر محل وفات و خاکسپاری او را بابل معرفی کردهاند (دائرة المعارف یهود،) در برخی منابع اسلامی هم مدفن اولیة دانیال را بابل گفتهاند و انتقال پیکر او را به شوش به ازمنة بعد نسبت دادهاند (بلاذری، 134) درحکایتی نیز آمده است که مردم شوش در زمانی که این نبی در قید حیات بوده خواستار حضور او در شوش شدهاند و به لطایف الحیل توانستهاند رضایت بابلیان را برای سفر موقت او به شوش کسب کنند (دیولافوا، 151 ـ 152).
هرتسفلد دربارة آثار عصر ساسانیان و بناهای سابق یهودیان که در ایران باقی مانده مینویسد که مزار استر در همدان از آثار یهود است که قدیمیترین قسمت آن زیرزمین آرامگاه است که دهانة کوچکی در آن قرار دارد و در رأس گنبد آن دو یادگار چوبی که یکی قدیمی و مربوط به دوران مغول و دیگری تقلید جدیدی از اصل آن میباشد که آن اصل فروخته شده است بانی این مقبره مادر دو برادری بود که هر دو ملقب به جمال الدوله بودند و یکی وزیر مالیه سلطان ارغون خان بود."