Abstract:
پژوهش حاضر به منظور مقایسه مؤلفه های سازمان یادگیرنده در مدارس راهنمایی نمونه، غیرانتفاعی و دولتی دخترانه شهر تبریز در سال تحصیلی89-88 انجام یافته است. روش تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی می باشد.جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران و دبیران مدارس دولتی، نمونه و غیرانتفاعی دخترانه در مقطع راهنمایی تحصیلی می باشد که تعداد آنان101 نفر مدیر و1860 نفر دبیر بوده که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان85 نفر مدیر و320 نفر دبیر به دست آمد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق بهره گیری از نظرات استاد راهنما و استاد مشاور و پایایی پرسشنامه از طریق اجرای مقدماتی آن در بین30نفر و با استفاده از فرمول آلفای کرانباخ محاسبه گردید که مقدار آن95/0 به دست آمد.برای پاسخگویی به سؤال یک از شاخص های آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه های1و2و3و4و5و6از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه ((ANOVA استفاده شده است.نتایج حاصله نشان داد وضعیت مؤلفه های سازمان یادگیرنده در مدارس مورد مطالعه در حد بالاتر از متوسط قرار دارد.همچنین نتایج به دست آمده از آزمونANOVA نشان داد بین مدارس راهنمایی دخترانه دولتی، نمونه و غیرانتفاعی از لحاظ داشتن قابلیت شخصی، مدل های ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی و وضعیت سازمان یادگیرنده تفاوت وجود دارد.
Machine summary:
"همچنین نتایج به دست آمده از آزمون ANOVA نشان داد بین مدارس راهنمایی دخترانه دولتی،نمونه و غیر انتفاعی از لحاظ داشتن قابلیت شخصی،مدلهای ذهنی،آرمان مشترک،یادگیری تیمی و تفکر سیستمی و وضعیت سازمان یادگیرنده تفاوت وجود دارد.
همایی و تقیزاده(5831)در تحقیقی با عنوان«بررسی میزان تحقق سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش استان اصفهان»به این نتیجه رسیدند که میزان تحقق قابلیت شخصی در سطح متوسط قرار دارد و میانگین ابعاد آرمان مشترک،مدلهای ذهنی، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی کوچکتر از سطح متوسط میباشد.
بنابر این فرض صفر رد شده و فرض تحقیق تائید میشود و میتوان گفت بین مدارس راهنمایی دخترانه دولتی،نمونه و غیرانتفاعی از لحاظ داشتن قابلیت شخصی تفاوت وجود دارد.
بنابراین فرض صفر رد شده و فرض تحقیق تائید میشود و میتوان گفت بین مدارس راهنمایی دخترانه دولتی،نمونه و غیرانتفاعی از لحاظ داشتن آرمان مشترک تفاوت وجود دارد.
بنابراین فرض صفر رد شده و فرض تحقیق تائید میشود و میتوان گفت بین مدارس راهنمایی دخترانه دولتی،نمونه و غیرانتفاعی از لحاظ میزان یادگیری تیمی تفاوت وجود دارد.
آزمون تعقیبی LSD برای تحلیل واریانس مقایسه نظرات دو به دو گروهها پیرامون سازمان یاد گیرنده (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول شماره«11»ملاحظه میشود که نمره F محاسبه شده برابر با 71/611 در سطح 0/10 معنادار میباشد.
همچنین بین مدارس راهنمایی دخترانه دولتی،غیرانتفاعی و نمونه از لحاظ داشتن قابلیت شخصی ،مدلهای ذهنی،آرمان مشترک،یادگیری تیمی،تفکر سیستمی و وضعیت سازمان یادگیرنده تفاوت وجود دارد نتجیه آزمون این فرضیهها با تحقیقات شوقی(6831)،معینی(2831)و مولوی و همکاران(2002)همسو میباشد.
Assessing the learning organization profile of Ohio state university extension using the systems-linked organizational model."