Machine summary:
"لذا،در سودان یک سری تصمیمات عمدۀ ملی و آموزشی تأثیری مستقیم بر جریان تدریس زبان انگلیسی داشته است و نهایتا،از طرفی باعث شده است که معلمین زبان شمال کشور شاگردان خود را تحت شرایطی که اهمیت زبان نسبت به دهۀ گذشته به مقدار قابل توجهی کاستی پذیرفته است،تعلیم دهند و از طرف دیگر برای مدرسین زبان در جنوب مایی امید و دلگرمی است که هنوز تلاش آنان مورد تأیید رسمی و توجه مقامات کشور میباشد.
آنچه را که میخواستم با ذکر مثالهای فوق بیان دارم این بود که پیشرفت برنامههای آموزش زبان تحت تأثیر مستقیم خط مشیهای ملی یا آموزشی قرار داشته و علاوه بر آن فشارهای اجتماعی که فرایند عوامل مولده متعددی میباشند نیز میتوانند به تغییر خط مشیها بینجامند، کاری که حاصل پژوهشهای تجربی-هرچند که تبلیغ گستردهای نیز برای آنها بشود-بخودی خود بندرت قادر به انجام آن هستند.
اجزاء برجستۀ متشکله در این سطح عبارتند از عواملی نظیر: 1-هدفهای-بیان شده و یا ضمنی-تدریس زبان دوم، 2-تکنیکهای آموزشی به کار گرفته شده،(در اینجا عمدۀ توجه معطوف به یادگیری زبان در محدودۀ کلاس درس میباشد اگرچه به شرایطی که در جریان یادگیری غیر رسمی زبان ایجاد میگردد نیز اشاره خواهد رفت).
یکی از نظریههای مهم آموزشی که از بینشهای مربوط به یادگیری زبان مادری سرچشمه گرفته این است که توجه و تأکید عمدۀ فعالیت کلاسی درس زبان دوم میبایستی متکی بر ارتباط شفاهی باشد-نه فقط مکالمات خشک و تقلیدی-ولی در آنجا که پیشرفت بیان شاگرد بیشتر براساس محتوی ارزشیابی میشود تا از روی درستی فرمهای دستوری،هیچگونه ارتباط (1)- )ANEMPSE( انگلیسی تخصصی در خاورمیانه و شمال افریقا،واحد خدمات زبان انگلیسی،دانشگاه خارتوم،سودان."