Abstract:
سازمانهای عصر حاضر را سازمانهای انسانهای فرهیخته و عصر حاضر را عصر دانایی و دانش نامیدهاند.(پیتر دراکر) بیترید در دنیای متلاطم ارموزی توجه به امر آموزش و بهسازی منابع انسانی یکی از مهمترین گامهای توسعه و بالندگی سازمانی محسوب میشود.در این راستا مدیران سازمانها نه تنها به آموزشهای آکادمیک کارکنان اکتفا نکرده،بلکه بیشترین توجه خود را به ارائه آموزشهای اثربخش متمرکز نمودهاند،آنچه که در این فرایند حائز اهمیت است تشخیص دقیق نیازهای آموزشی و هدایت دورهها در مسیر تحقیق اهداف سازمانی میباشد. مقاله حاضر که برگرفته از یک مطالعه پژوهشی است ضمن شناسایی الگوها،رویکردها و مدلهای مختلف نیازسنجی آموزشی،اقدام به تهیه مدل مفهومی مناسبی نموده و ضمن ارائه ابزارهای لازم جهت پیادهسازی الگوی مطلوب،بخشی از نتایج تحقیق را که به صورت عملی پیاده گردیده ارائه نموده است.
Machine summary:
"سوالات تحقیق 1-وضع موجود آموزش کارکنان سازمان چگونه است؟ 2-الگوی مناسب جهت تعیین نیازهای آموزشی کارکنان چیست؟ 3-شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب دانش،مهارت و شایستگیهای شغلی کارکنان چقدر است؟و با چه دورههای آموزشی میتوان آن را کاهش داد؟ ادبیات تحقیق براساس تحقیقات به عمل آمده توسط سانی استوت،مارتا ریوس و جاکوبی بامبروف،مراحل اصلی آموزش کارکنان به شرح زیر میباشد: 1)شناسایی و تحلیل نیازهای آموزشی (نیازسنجی) 2)برنامهریزی آموزشی 3)اجرای خطمشی یا برنامه تدوین 4)ارزشیابی در این قسمت باتوجه به موضوع مقاله صرفا به توضیح مرحله نیازسنجی اکتفا گردیده است.
ب)پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده انجام طرحهای پژوهشی پیرامون: 1-طراحی نظام جامع آموزش کارکنان 2-ارائه الگوی ارزیابی میزان اثربخشی دورههای آموزشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-اجرای طرح بازخورد 063 درجهای مدیران 4-اجرای طرح توسعه آموزش الکترونیکی کارکنان 5-بررسی رابطه بین آموزش و عملکرد کارکنان 6-بررسی رابطه بین آموزش و رضایت شغلی کارکنان 7-مهندسی مجدد فرایندهای آموزش کارکنان سازمان 8-تجزیه و تحلیل نقش آموزش در تغییر رفتار کارکنان 9-طراحی سیستم نیازسنجی آموزشی مبتنی بر وب 01-اجرای طرح مدیریت مشارکتی مدیران و کارکنان 11-تجزیه و تحلیل مشاغل و پستهای سازمانی 21-طراحی سیستم مدیریت عملکرد کارکنان 31-برنامهریزی نیروی انسانی مبتنی بر عملکرد و سطوح مهارتی کارکنان 41-هدفگذاری و تدوین راهبردهای آموزشی 51-بررسی و ارتقای عوامل انگیزشی رابطین آموزش(کارشناسان آموزش) 61-بررسی موانع فرهنگی توسعه آمومزش ضمن خدمت کارکنان 71-اصلاح فرایند انتخاب فراگیران 81-اصلاح فرایند انتخاب اساتید 91-اصلاح فرایند تدوین محتوای آموزش 02-تحلیل SWOT آموزش منابع انسانی 12-مستندسازی فرایند آموزش کارکنان مبتنی بر اصول مدیریت کیفیت ج)سایر پیشنهادها 1-پیشنهاد میگردد دورههای آموزشی ارائه شده بهطور مستمر ارزشیابی شده و از نتایج آن در بهبود کمی و کیفی دورهها بهره گرفته شود."