Abstract:
هدف:بررسی برنامه درسی راستهدوزی دوره متوسطه حرفهای دانشآموزان کمتوان ذهنی را در مراکز شهر مشهد طی سال تحصیلی 89-1388 بود.روش:در این تحقیق 4 گروه که شامل دانشآموزان، کارگاههای حرفهآموزی،معلمان و مدیران مراکز پنجگانه(سه هنرستان دخترانه و دو هنرستان پسرانه)شهر مشهد در هر سه پایه تحصیلی بود بررسی شدند.براساس مدل ارزشیابی هدف محور هاموند و با استفاده از انواع سیایههای ارزیابی،فرمهای مشاهده،انجام مصاحبه و برگزاری آزمونهای پیشرفت تحصیلی به سوالات پژوهش پاسخ داده شد.سوالات کیفیت سازماندهی محیط کارگاهی و تجهیزات کارگاه،کیفیت فرایند تدریس معلمان و میزان حصول به اهداف آموزشی پیشبینی شده و مورد انتظار را اساس قرار دادهاند. یافتهها:میانگین به دست آمده از یافتههای مربوط به سازماندهی محیط کارگاهی،تجعیزات و ابزار کارگاهی نشان از ضعف سازماندهی محیط کارگاهی و مطلوب بودن مواد و تجهیزات آن دارد.نتایج تحلیل واریانس مؤلفههای مشاهده کیفیت تدریس معلمان نشان داد که تفاوت معناداری بین کیفیت تدریس در ابعاد مختلف در سه پایه از حیث مطلوبیت وجود ندارد.ارزیابی توانمندیهای شناختی و مهارتی عام و خاص دانشآموزان نیز نتایج متفاوتی بر حسب پایه تحصیلی به دست داد.نتیجهگیری:برنامه درسی اجرا شده در رشته راستهدوزی، در رسیدن به برخی اهداف پیشبینی شده نسبتا موفق بوده و در برخی از آنها موفق نبوده است و این موراد نیاز به تعمق و برنامهریزی دارد.
Objective: This study aimed to evaluate Evaluation of Fabric Sewing Curriculum of Students with Intellectual Disabilities in Secondary Schools in Mashhad.
Method: Four groups including students، vocational training Hammond's objective-oriented model and various checklists، observation forms، interviews and academic achievement tests were used for answering the research questions. These questions regarded the organization quality of workplace environment، teacher's teaching quality and the amount of achieving predicted and expected training goals.
Resultss: The means of findings related to workplace facilities and material showed a weak environment organization، but optimal facilities and material organization. ANOVA of various components of teachers’ learning quality revealed no significant difference between 3 grades. The evaluation of general and special cognitive and practical abilities showed different results according to the grades.
Conclusion: The implemented curriculum in fabric sewing practice was successful in achieving some expected objectives and not in some others. These need deeper thinking and considerable program for optimizing the situation.
Machine summary:
از آنجا که هر برنامه،در عمل علاوه بر آنچه برای آن طراحی شده،نتایج و پیامدهای قصدنشدهای نیز به همراه دارد و هر سازمان یا موسسهای که فعالیتی برای جامعه انجام میدهد،بدون توجه به میزان حجم و گستردگی فعالیت انجام شده باید در قبال آنچه که ارائه داده و میدهد،پاسخگو باشد(کیامنش،4831) و لازمه هرگونه برنامهریزی برای کودکان با عقب- ماندگی ذهنی خفیف و متوسط،توجه به ویژگیهای متمایز آنان نسبت به همسالان عادیشان است(کرک، گالاهر و آناستازیا،6991)،اهمیت ارزشیابی از برنامه حرفهآموزی دانشآموزان کمتوان ذهنی،بیش از پیش ضرورت مییابد.
با توجه به آنچه تاکنون مطرح شد،و با عنایت به ناکافی و پراکنده بودن تحقیقات مربوط به ارزشیابی آموزش حرفهای افراد کمتوان ذهنی و نیز نبود ارزشیابی علمی این نوع آموزشها،علیرغم آغاز طرح آزمایشی آن،ارزشیابی برنامه درسی حرفهآموزی به طور عام و رشته راستهدوزی دانشآموزان کمتوان ذهنی به طور خاص،از ضرورت اساسی برخوردار است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری این مطالعه ارزشیابی برنامه درسی دوره متوسطه حرفهای دانشآموزان کمتوان ذهنی در رشته مهارتی راستهدوزی در هنرستانهای دارنده این برنامه در شهر مشهد را هدف قرار داده است.
یافتههای مربوط به سوال سوم این پژوهش که به بررسی میزان دستیابی دانشآموزان رشته راستهدوزی به نتایج و اهداف مورد انتظار یادگیری، اختصاص داشت،در سطح توصیفی نشان داد که میانگینهای حاصل از ارزیابی شناختی عام در پایههای اول و دوم،در وضعیت نسبتا مطلوب و در پایه سوم در وضعیت مطلوب قرار دارد.