Abstract:
این تحقیق با عنوان الگوی توسعه منابع انسانی در پلیس جمهوری اسلامی ایران و متاثر از این مسئله است که اگر عدم استفاده موثر از منابع انسانی در کشور را مصداقی از وجود شرایط مشابه در عدم استفاده از متابع انسانی در ناجا بدانیم آنگاه میتوانیم نتیجه گیری کنیم که سهم تولید ثروت کارکنان ناجا در حد پایینی خواهد بود پس ضرورت دارد تا نسبت به توسعه منابع انسانی دراناجاهمت گمارد. حلقه مفقودهایی که بیتوجهی به آن از حفظ توسعه و پایداری امنیت ملی خواهد کاست. این پژوهش از حیث هدف: تحقیقی» کاربردی؛ از حیث سطح تحلیل: تحقیقی، توصیفی، تبیینی؛ و از حیث طبقهبندی روش» متکی به روش تحقیق غیر آزمایشی از نوع پیمایشی و با هدف تبیین و ترسیم مدل توسعه منابع انسانی ناجا صورت پذیرفته است. مدل آزمون شده در این تحقیق، حاصل سالها تجربه، تر کیب مدلهای توسعةمنابع آنسانی و کسب نظرات خبرگان فن است. جامعة آماری شامل تعداد ۲۵۷ نفر که از بین؛ آنها تعداد ,۱۸۰ نفر به روش تصادفی ساده (۷۰ درصد جامعه آماری) انتخاب شدهاند لیکن نمونة آماری شامل تعداد ۱۵۹ نفر شامل افرادی است که مشاغل, سمت هاءتحصیلات و یا تحقیقات آنها مستقیما با موضوع توسعة منابع انسانی در ناجا در ارتباط بوده و پرسشنامه را تکمیل کردهاند. نتایج حاصله نشان میدهد برای توسعة منابع انسانی در ناجا موارد زیر به ترتیب دارای اهمیت هستند: ارزشیاپی و تراز منابع انسانی (۲/۵۵)» سفارش دهندة آموزش.(۳/۸۷)» استمرار آموزش و پرورش (۲/۸۱)» چرخش شغلی (۲/۴۹) و نظر فرد (۱/۲۸). شایان ذکر آنکه هر مورد خود دارای زیر عواملی است که آنها نیز مورد سنجش قرار گرفتهاند.
Machine summary:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) وضیح نمودار شماره سه برای اینکه سفارشهای آموزشی به انجام برسد،لازم است تا آموزش و تربیتپایوران استمرار داشته باشد،برای این امر ضرورت دارد تا نظام آموزشی ناجا درراستای کسب دانش،منش،مهارت و تواناییهای پایوران به اصولی چون تجزیه وتحلیل نیازهای آموزشی،طرح آموزش در حوزههای عمومی،حرفهایی،فراحرفهاییو استانداردسازی آموزش بر رأی اعتبار بخشیدن به مطالب آموزشی بپردازد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار فوق با استفاده از نرمافزار لیزرل بهدست آمده است؛بدین صورت کهپنج عامل که در توسعه تأثیرگذار هستند اولویتبندی شدهاند که ارزشیابی و تراز&%03803ENDG038G% منابع انسانی(4/55)دارای بیشترین تأثیر و بعد از آن بهترتیب سفارشدهندگانآموزش(3/87)،استمرار آموزش و تربیت(2/81)،چرخش و غنای شغلی(2/49)دارایتأثیر مناسب و فرد(1/28)دارای کمترین تأثیر در توسعۀ منابع انسانی ناجاست.
در این تحقیق محقق با مواردی برخورد کرده که برخی از آنها بهعنواننتیجه این فعالیت پژوهشی به شرح زیر است: 1-برای درک و مدیریت چالشهای فراروی ناجا به الگویی برای توسعۀ منابع انسانینیاز داریم؛ 2-این الگو هماهنگ با سایر الگوها طراحی شود؛ 3-اتاقهای فکر در سطح راهبردی یک ضرورت است؛ 4-ابزار و وسائل مشکل ناجا را حل نمیکند،بلکه نیروی انسانی توانمند،راهحلاساسی است؛ 5-در انتصاب افراد به درون سازمان توجه شود؛ 6-نظام ارتقای افراد در مسیر پیوسته و به صورت مرحلهای است؛ 7-نظامی کارآمد برای شناسایی،گزینش،آموزش،ارتقای و خروج منابع انسانی فعال شود؛ 8-پذیرش هر سمتی نیازمند طی کردن آموزش خاص است؛ 9-سفارش دهندگان آموزش در هر مرحلهای از خدمت فرد،متغیر است؛ 10-چرخش شغلی به غنای توان فرد میافزاید؛ 11-به نیازهای آموزشی افراد متناسب با الگوی توسعۀ منابع انسانی احترامبگذاریم."