Abstract:
پژوهش محوری از رویکردهای جدید دانشگاههای پیشرفته جهان است که یادگیری را معطوف به حافظه پروری، دانایی محوری و ارتقای قدرت درک و بینش خلاق کرده است. دانشکده فرماندهی ستاد دانشگاه علوم انتظامی به عنوان یکی از مراکز عمدة تحصیلات با توجه به این راهبرد باید آموزشهای خود را معطوف به رویکرد پژوهش محوری کند. اما وضعیت فعلی پژوهش در این دانشکده نشان از فاصله با انتظارات متناسب با رویکرد پژوهش محوری دارد که به عنوان یک مسئله نیازمند تحقیق علمی است. لذا این تحقیق به دنبال شناسایی و تعیین اولویت موانع و تنگناهای گرایش به پژوهش است. سوال اساسی تحقیق این است که مهمترین موائع گرایش به پژوهش در دافوس چیست؟ روش تحقیق توصیفی پیمایشی است و اطلاعات توسط پرسشنامه در قالب یف لیکرت از جامعه آماری دانشجویان و فارغالتحصیلان دافوس گردآوری شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد عوامل «ساختاری (سازمانی)، آموزشی، ابزار و امکانات، فرهنگی و دانشجویی، با ضعف گرایش دانشجویان به فعالیتهای پژوهشی رابطه معناداری داشته، همچنین در اولویتبندی عوامل با استفاده از آزمون رتبهای فریدمن «عوامل ابزاری، به عنوان مهمترین مان در این فرآیند مور بوده است
Machine summary:
"نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد عوامل«ساختاری(سازمانی)،آموزشی،ابزار و امکانات،فرهنگی و دانشجویی»با ضعف گرایش دانشجویان به فعالیتهای پژوهشی رابطه معناداری داشته،همچنیندر اولویتبندی عوامل با استفاده از آزمون رتبهای فریدمن«عوامل ابزاری»بهعنوان مهمترین مانع در اینفرآیند مؤثر بوده است.
تحقیق حاضر باتوجه به واقعیتهای گفته شده در جهان امروز در خصوص نقش وکارکرد دانشگاهها و فاصله ما با این روندها شکل گرفته و سؤال اسای آن،این استکه موانع و مشکلات و تنگناهای دافوس در زمینه فعالیتهای پژوهشی دانشجویانچیست؟و چگونه میتوان آنها را مرتفع کرد؟سؤالاتی که در این راستا مطرح میشوندنیز عبارتاند از: 1-چه عواملی سازمانی(ساختاری)بر گرایش دانشجویان به تحقیق و پژوهش دردافوس موثر است؟ 2-چه عوامل آموزشی(فرآیند آموزش)بر گرایش دانشجویان به تحقیق و پژوهش دردافوس مؤثر است؟ 3-چه عوامل فرهنگی(فرهنگ و هنجار)بر گرایش دانشجویان به تحقیق و پژوهش دردافوس مؤثر است؟ 4-چه عوامل دانشجویی(فراگیر)بر گرایش دانشجویان به پژوهش در دافوس مؤثراست؟ 5-چه عواملی در رابطه با ابزار و امکانات(فناوری)بر گرایش دانشجویان به تحقیق وپژوهش در دافوس موثر است؟ 6-نقش و اهمیت هریک از عوامل مذکور و اولویتهای آنها چگونه است؟ همیت موضوع با محور قرار دادن پژوهش در برنامههای آموزشی و مبتنی ساختن آموزش عالی بر«پژوهش»با هدف ایجاد روحیه خلاقیت و پژوهشگری و تبدیل آموزشهای تکمیلیبه یک چشمه تولید علم و گسترش دهندۀ مرزهای دانش،میتوان تحول فرهنگی را درجامعه و سازمانها صورت داد.
یافتههای پژوهش در خصوص فرضیه دوم نشان داده باتوجه به آمار t میانگینمجموع عوامل آموزشی از متوسط طیف لیکرت بیشتر بوده است(3>4/3)لذا با بیشاز 95 درصد اطمینان فرضیه دوم نیز مورد تأیید قرار گرفته،یعنی در دافوس بین موانعآموزشی و گرایش دانشجویان به فعالیتهای پژوهشی رابطه معناداری وجود داشتهاست."