Abstract:
مقاله ی حاضر بر گرفته از مطالعه ای مقایسه ای از نقش رهبری در دو حوزه ی سازمان یادگیرنده که دارای اصول، چارچوب ها و ویژگی های خاص علمی خود می باشد و نظریه پردازی و معماری حوزه ی ولایی، که این نیز نشات گرفته از ارزش ها و معارف دینی است، می باشد. از آنجا که یکی از مؤلفه های جدی و پر اهمیت سازمان های یادگیرنده، رهبری است و برای آن هم نقش های برجسته ای قائل هستند و از سویی در حکومت دینی ولایت به منزله ستون خیمه است، ضرورت داشت تا در یک مطالعه ی عمیق در خصوص سازمان یادگیرنده که چارچوب های آن در متون علمی تبیین شده و تعمیق در آرا و اندیشه های ولایت که مستلزم مروری بر سخنرانی های 20 ساله رهبری معظم انقلاب می باشد، به مقایسه ای تطبیقی دست یافت. در این پژوهش، اصل، مفاهیم و مبانی رهبری، نقش ها و مهارت های رهبران در سازمان یادگیرنده و نظریه پردازی مهندسی ولایی استخراج شده و از طریق تنظیم پرسشنامه، یافته ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون فریدمن اندازه گیری گردید و مقایسه ی تطبیقی صورت گرفته است. نتایج حاصله نشان داد که نقش رهبری در نظریه پردازی مهندسی ولایی علاوه بر دارا بودن مؤلفه های رهبری در سازمان یادگیرنده واجد ظرفیت های بالاتری می باشد.
Machine summary:
"اهمیت تحقیق از آنجا بیشتر به دست میآید که از یک سو نقاط قوت و ضعف تعریف رهبری در سازمان یاد گیرنده مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند و از سویی به شناخت نظریهپردازی مهندسی ولایی دست یافته میشود که به فرهنگ و جوهرهی مدیریتی نظام جمهوری اسلامی ایران نزدیکتر است و این اعتماد را ایجاد میکند که فرهنگ غنی دینی و ولایی بیش از پیش به غور و غوص نیاز داشته و میتواند مورد بهرهبرداری و راهگشای مدیریت کلان قرار گیرد.
»(مقام معظم رهبری، 1381:4) (1)- dediced dna noitavonnI (2)- tnemeganam egnahC (3)- tnemeganam stessa egdelwonK dna lautcelletnI (4)- lasiarppa dna tnemerusaeM (5)- noitingocer dna draweR (6)- spilliF ملاحظه میشود از عناصر کلیدی مؤثر در فرایند دستیابی به سازمان یادگیرنده که گفتگوهای صادقانه و رهبری حمایتی بیان شده در مهندسی ولایی به طور آشکارا برای تولید علم و فرهنگ به عنوان دستوری نه فقط برای سازمان بلکه برای حکومت آمده است.
گروه سوالات د:قلمرو نقشهای رهبری در سازمان یادگیرنده در مقایسه با نقش رهبری در مهندسی ولایی نتایج آزمون فریدمن درخصوص سوالات گروه(د) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون نشان میدهد که مقدار آزمون مجذور کای مشاهده شده 11/720 و از مقدار بحرانی جدول بزرگتر بوده و در سطح اطمینان 99 درصد معنادار است.
پاسخ:متوسط پاسخدهندگان به گروه سوالات بند«ب»3/87 از 4(خیلی زیاد)بوده و نتیجه به این معنا میباشد که در مهندسی ولایی مؤلفههای اشاره شده در سازمان یادگیرنده فوقالعاده(خیلی زیاد)مورد تأکید است و بقیه نیز صرفنظر از تفاوت درجهی اهمیت و نقش آنها،بر اصل وجود و اهمیت آنها تأیید و تأکید داشتهاند."