Abstract:
در اکثر کشورها سیستمهای حسابداری با توجه به عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شکل میگیرد و با یک ارتباط مستقیم همگام با تحولات سریع جامعه به جلو میرود. در چنین وضعیتی حسابداران باید بدانند که چگونه سیستم اطلاعاتی جامع برای انواع سازمآنها با اندازههای متفاوت طراحی کنند و همچنین به چه نحوی این سیستمها و گزارشها در اختیار مدیران و استفاده کنندگان خارجی قرار گیرد. متأسفانه در ایران اینچنین نیست و هنوز در بسیاری موارد حسابداری به عنوان ابزار مدیریت مورد توجه قرار نگرفته است؛ حسابداری در جایگاهی بسیار نازل تر از جایگاه واقعی و حقیقی قرار دارد و متأسفانه برخی از حسابداران نیز وضع فعلی را پذیرفته و هیچ تلاش جدیدی انجام نمیدهند.با توجه به اینکه اعتلاء علم و دانش در هر کشوری از طریق آموزش صحیح میسر است به منظور اعتلاء و رساندن حسابداری به جایگاه واقعی خود در ایران باید برای آموزش آن اهمیت بسیاری قائل شد. همچنین با یک برنامه آموزشی کارآ دانشجویانی تربیت شوند که نیروی انسانی کارآمدی را برای رشد حسابداری فراهم کند. بنابراین ارزیابی کارآیی آموزش حسابداری جهت شناخت نقاط ضعف و قوت آن در ایران از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.
Machine summary:
"2-4 اهمیت استاندارد نمودن حسابداری در کشورهای در حال توسعه با توجه به این نکته که هر کشوری دارای مسائل خاص اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی مربوط به خود است و کشورهای در حال رشد نیز خارج از این بحث نیستند و از طرفی حسابداری با مبادلات پولی، تجاری و اقتصادی سروکار دارد، رابطه بین توسعه و چگونگی عمل در حسابداری در کشورها به خوبی نمایان میشود.
مفهوم کارآیی در سطح صنعت یا سازمان تنها به این نوع کارآیی که به آن کارآیی فنی میگویند ختم نمیگردد بلکه در مرحله بالاتر با مطرح شدن مباحث قیمت، یعنی با در نظر گرفتن قیمت نهادهها و محصولات از بین نقاط روی مرز کارآ نقطهای انتخاب گردد که حداقل هزینه را داشته باشد.
ورودیهای مورد استفاده در این تحقیق بدین ترتیب تعیین شدند: "تعداد دانشجویان، فضای آموزشی، تعداد اعضای هیأت علمی و منابع مالی تخصیص یافته به گروه یا رشته حسابداری" و خروجیها نیز عبارتند از: "تعداد فارغ التحصیلان، میانگین معدل دروس ذکر شده در کلید واژه، تعداد پذیرفته شدگان در آزمون کارشناسی ارشد (دولتی یا آزاد) و تعداد طرحهای پژوهشی (کتاب و مقاله) اساتید.
با توجه به ضعف آموزش حسابداری در کشورمان به نظر میرسد، برنامه آموزشی نامناسب و ضعف سایر عوامل نظام آموزشی یکی از مهمترین علل پایین بودن دانش و مهارت حسابداران و در نتیجه کیفیت اطلا عات مالی بوده و آموزش مکانیکی و ناقص حسابداری به شیوه حل مسئله در سطح دانشگاهها بدون تأکید بر بینش فلسفی و انتقال مفاهیم و نیز توسعه کمی این رشته در دانشگاهها در کنار کاستیهای موجود عوامل نظام آموزشی نظیر کمبود شدید مدرسان خبره و واجد شرایط، کمبود منابع درسی به زبان فارسی، برنامه درسی متناسب با نیازهای اجتماعی - اقتصادی امروز کشور و ..."