Abstract:
ﻫﺪف از اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﺮ ﺿﺮﺑﺎن ﻗﻠﺐ و ﺳﻄﺢ درک ﻓﺸﺎر داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺴﺮ رﺷﺘﺔ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ اﺳﺖ.ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر 54 داﻧﺸﺠﻮی ﻣﺮد رﺷﺘﺔ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ ﺑﺎ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﻨﻲ 18/1±39/12 ﺳﺎل، وزن 37/11±50/86 ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم، ﺷﺎﺧﺺﺗﻮده ﺑﺪن ) 22/27±3/08 (BMIو ﻗﺪ 22/61±72/271 ﺳﺎﻧﺘﻲﻣﺘﺮ اﻧﺘﺨﺎب و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺑﻪ ﺳﻪ ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺗﺠﺮﺑﻲ ﺑﺎﺳﺮﻋﺖ زﻳﺎد )041= (bpmو ﺗﺠﺮﺑﻲ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﻛﻢ )001= (bpmﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪه و ﻃﻲ 2 ﻣﺮﺣﻠﻪ و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭘﻴﺶ و ﭘﺲ آزﻣﻮن،ارزﻳﺎﺑﻲ ﺷﺪﻧﺪ. ﻗﺒﻞ از آزﻣﻮن از آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ از ﺑﻴﻦ ﻗﻄﻌﺎت ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻣﻮﺟﻮد، ﻳﻜﻲ را اﻧﺘﺨﺎب ﻛﻨﻨﺪ )ﺑﺮای ﮔﺮوهﻫﺎیﺗﺠﺮﺑﻲ ﻗﻄﻌﺎت ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ اراﺋﻪ ﺷﺪ(. آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ ﭘﺲ از 01 دﻗﻴﻘﻪ ﮔﺮم ﻛﺮدن )ﺑﺎ و ﺑﺪون ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ( ﺑﻪ اﺟﺮای آزﻣﻮن وﻳﻨﮕﻴﺖ ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ.ﻃﻲ ﮔﺮم ﻛﺮدن و اﺟﺮای آزﻣﻮن وﻳﻨﮕﻴﺖ، ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﺿﺮﺑﺎن ﻗﻠﺐ و ﺳﻄﺢ درک ﻓﺸﺎر اﻧﺪازهﮔﻴﺮی ﺷﺪ. دادهﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ازﻧﺮم اﻓﺰار ) SPSSآزﻣﻮن ANOVAﻳﻜﻄﺮﻓﻪ( و ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎداری 50/0< Pﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪ. ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎی ﺑﻪ دﺳﺖآﻣﺪه ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﻃﻲ ﮔﺮم ﻛﺮدن، در ﻣﻮرد ﺿﺮﺑﺎن ﻗﻠﺐ )00/42 = ( P = 0/001، Fو ﺳﻄﺢ درک ﻓﺸﺎر ) 61/01 = P 0/001، F= ( ﺑﻴﻦ ﮔﺮوه ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﻛﻢ و ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد ﻧﺪارد، اﻣﺎ در ﮔﺮوه ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ زﻳﺎد در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل و ﮔﺮوه ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﭘﺎﻳﻴﻦ، ﺳﻄﺢ اﻳﻦ دو ﺷﺎﺧﺺ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداری اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺖ. در ﻣﻮرد ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪهدر ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﺿﺮﺑﺎن ﻗﻠﺐ )52/21 = ( P = 0/001، Fو ﺳﻄﺢ درک ﻓﺸﺎر )85/7 = ( P =0/02، Fﻃﻲ اﺟﺮای آزﻣﻮنوﻳﻨﮕﻴﺖ ﻧﻴﺰ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﺸﺎﺑﻬﻲ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. ازاﻳﻦ رو ﺑﺮ اﺳﺎس ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﻳﺎد ﺷﺪه ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲرﺳﺪ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﺮ اﻳﺠﺎد ﺗﻐﻴﻴﺮ در ﺿﺮﺑﺎن ﻗﻠﺐ و ﺳﻄﺢ درک ﻓﺸﺎر ﻃﻲ ﮔﺮم ﻛﺮدن و اﺟﺮای آزﻣﻮن وﻳﻨﮕﻴﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬار اﺳﺖ.
Machine summary:
"ازاﻳﻦرو ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺪک و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺿﺪوﻧﻘﻴﺾ، در ﺗﺤﻘﻴﻖ 1 - HHR 2 - Yamamoto, et al 3 - Eliakim, et al ﻧﺸﺮﻳﺔ ﻋﻠﻮم زﻳﺴﺘﻲ ورزﺷﻲ، ﺷﻤﺎرة 8، ﺑﻬﺎر 0931 24 ﭘﻴﺶ رو ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻃﻲ ﮔﺮم ﻛﺮدن و اﺟﺮای آزﻣﻮن وﻳﻨﮕﻴﺖ ﺑﺮ ﺿﺮﺑﺎن ﻗﻠﺐ1 ) (HRو ﺳﻄﺢ درک ﻓﺸﺎر2 ) (RPEداﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺴﺮ رﺷﺘﻪ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﻴﺪ ﺑﺎﻫﻨﺮ ﻛﺮﻣﺎن ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﺮ ﺿﺮﺑﺎن ﻗﻠﺐ و ﺳﻄﺢ درک ﻓﺸﺎر داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺴﺮ رﺷﺘﺔ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ 54 ﻧﺘﺎﻳﺞ و ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ ﮔﺮم ﻛﺮدن: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺒﻮدن ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ در ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن، در ﭘﻲ ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ آﻣﺎری دادهﻫﺎ ی ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از ﭘﺲ آزﻣﻮن )ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن ANOVAﻳﻜﻄﺮﻓﻪ ( ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﻨﺪ ﻛﻪ در ﻣﻮرد HR )00/42= (P=0/001، Fو (P= 0/001، F =10/16 ) RPEﺑﻴﻦ ﮔﺮوهﻫﺎ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد )ﺟﺪول 1(.
در اﻳﻦ ﻣﻘﻴﺎس ﭼﻬﺎر ﻋﺎﻣﻞ اﺳﺎﺳﻲ ﻣﻌﻴﻦ ﺷﺪه ﻛﻪ در اﻧﺘﺨﺎب ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﺮای ﻛﺎرﺑﺮد در ﻣﺤﻴﻂﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ اﻧﺠﺎم ﻣﻲﮔﻴﺮد، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺮد: 1( ﭘﺎﺳﺦ رﻳﺘﻤﻴﻚ3؛ 2(ﻣﻮزﻳﻜﺎﻟﻴﺘﻪ4؛ 1- Karageorghis and Terry 2 - Brand Music Rating Inventory 3 - Rhythm Response 4 - Musicality ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﺮ ﺿﺮﺑﺎن ﻗﻠﺐ و ﺳﻄﺢ درک ﻓﺸﺎر داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺴﺮ رﺷﺘﺔ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ 94 3(راﺑﻄﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ1 ؛4(ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط2 )8(.
ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﻛﻪ ﭘﻴﺶ از اﻳﻦ اﺷﺎره ﺷﺪ، ﺿﺮﺑﺎن ﻗﻠﺐ و ﺳﻄﺢ درک ﻓﺸﺎر آزﻣﻮن دﻫﻨﺪﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺗﻨﺪ را ﮔﻮش دادهاﻧﺪ در ﭘﺎﻳﺎن 01 دﻗﻴﻘﻪ ﮔﺮم ﻛﺮدن ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮد ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪة اﻓﺰاﻳﺶ اﻧﮕﻴﺨﺘﮕﻲ و ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﻮدن ﺳﻄﺢ اﻳﻦ دو ﺷﺎﺧﺺ در ﮔﺮوه ﺑﺎ ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ زﻳﺎد ﻗﺒﻞ از اﺟﺮای آزﻣﻮن وﻳﻨﮕﻴﺖ اﺳﺖ."