Abstract:
هدف پژوهش بررسی رابطه ی هوش هیجانی و رضایت از خود در معلمان مقطع متوسطه است روش تحقیق از نوع هم بستگی است و ابزرا گرد آوری اطلاعات پرسش نامه هوش هیجانی برادبری و گریوز و پرسش نامه رضایت از خود است جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه و نمونه آماری شامل 65 نفر از معلمان (30نفر زن و 35 نفر مرد استاست که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند یافته های این پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و رضایت از خود در معلمان مدارس متوسطه ارتباط وجود دارد و بین معلمان مرد و زن از نظر هوش هیجانی و رضایت از خود تفاوت معناداری وجود ندارد
Machine summary:
"نتایج این تحقیق نشان میدهد که فردی که قابلیتهای عاطفی بالایی دارد و از بخش احساس مغز بهخوبی بهره میگیرد، در مقایسه با فردی که هوش عقلی او در سطحی مشابه است اما هوشمندی عاطفی لازم را ندارد، در زندگی و ارتباطات خود موفقتر عمل میکند، در مقابل استرس و مشکلات مقاوم است و ذهنی پویا در برابر چالشها دارد (وکیلی، ١٣٨٦).
عابدی جعفری مرادی (١٣٨٣) در تحقیقی با عنوان «بررسی رابطه هوش عاطفی و رهبری تحولآفرین» به این نتیجه دست یافتند که بین دو متغیر فوق رابطة قوی وجود دارد (وکیلی، ١٣٨٥).
همچنین با توجه به اینکه رضایت از خود نیز تأثیر قدرتمندی در سعادت فرد دارد و تحتتأثیر محیط شکل میگیرد، لذا در این تحقیق سعی بر این است که رابطة هوش هیجانی را با رضایت از خود در معلمان مورد بررسی قرار دهد.
بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آماری استفاده شده است: الف آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، ترسیم نمودار) ب آمار استنباطی (t در گروههای مستقل، ضریب همبستگی پیرسون) بعد از جمعآوری اطلاعات نمره هوش هیجانی و رضایت از خود برای هریک از آزمودنیها محاسبه شد و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
با توجه به یافتههای مختلف مبنی بر اهمیت هوش هیجانی در موفقیت افراد و سلامت روانی آنها پیشنهاد میشود که مهارتهای هوش هیجانی در موقعیتهای مختلف، بهویژه در مدارس و به معلمان، بهطور مستقیم آموزش داده شود؛ زیر این مهارتها میتوانند در سراسر زندگی رشد یابند."